Šodienas redaktors:
Gatis Kreceris

Ar drošākiem auto tiek dots starts jaunajai F-1 sezonai

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

Šajā nedēļas nogalē tiks dots starts pirmās formulas (F-1) pasaules čempionātam, kas prestižajām sacīkstēm būs 69. sezona vēsturē.

Kā ierasts, sezona sāksies ar Austrālijas «Grand Prix». Pirmās divas oficiālo treniņbraucienu sesijas tiks aizvadītas piektdien. Sestdien būs vēl viena treniņu sesija un kvalifikācija, bet pašas sacensības sāksies svētdien plkst.8 pēc Latvijas laika.

Jaunajā sezonā ir ieviestas dažas izmaiņas, kas skārušas gan F-1 mašīnu tehnisko pusi, gan arī dalībniekus un sportiskos aspektus.

Lielākā izmaiņa formulu vizuālajā izskatā un tehniskajā uzbūvē ir papildu drošības sistēmas ieviešana.

«Halo» drošības elements tiks uzstādīts uz katras formulas, un tas atradīsies virs pilotu kokpita. Šāda tehnoloģija uz katras formulas tiks uzstādīta tādēļ, lai sargātu pilotu galvas no bīstamām traumām. Ekspertu vērtējumā vizuāli ne pārāk pievilcīgā «Halo» sistēma F-1 čempionātā oficiāli tiks ieviesta pirmo reizi.

«Neesmu sajūsmināts par to visu, un, ja jūs man iedotu zāģi, es labprāt to nozāģētu,» skeptisks bija «Mercedes» komandas vadītājs Toto Volfs. «Mums vajag rūpēties par pilotu drošību, tomēr tas, ko esam ieviesuši, ir nepievilcīgs. Mums jānāk klajā ar risinājumu, kas izskatās labāk.»

Savukārt iepriekšējās sezonas čempions

Luiss Hamiltons ir vairāk satraukts par spēkrata svaru, kas līdz ar sistēmas ieviešanu kļuvis lielāks,

tādējādi ietekmējot ātrumu.

Tāpat šajā sezonā spēkratiem vairs nedrīkstēs būt tā sauktās haizivs spuras. Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) savā paziņojumā norādījusi, ka no šāda risinājuma komandām līdz ar šo sezonu būs jāatsakās, tādā veidā atgriežoties pie ierastā formulu izskata, turklāt nebūs ļauts bolīdu aizmugurējā daļā izvietot T formas spārnu, kas bija novērojams dažām vienībām.

Šajā sezonā varēs izmantot vairs tikai trīs motoru komplektus, nevis piecus,

kā tas bija agrāk. Pret šādu lēmumu atkal iebilda «Mercedes» dzinēju nodaļas vadītājs Endijs Kauels, sakot, ka tas, nevis samazinās ražošanas izmaksas, bet gan palielinās.

Izmaiņas skārušas arī starta vietu sodu piešķiršanas kārtību. Piloti par pārkāpumiem vairs nesaņems sodus, kas lielāki par 15 starta vietām. Bet, ja kāds saņems 15 starta vietu sodu, pilotam jebkurā gadījumā būs jāsāk brauciens no pēdējās pozīcijas. Ja vienlīdzīgs sods pienāksies vairākiem pilotiem, viņu pozīcijas tiks vērtētas, analizējot pārkāpumu nopietnību.

Pirmās formulas vienīgais riepu piegādātājs «Pirelli» pievienojis divus jaunu riepu tipus.

Līdz šim braucējiem bija pieejamas piecu veidu sausā laika riepas, bet tagad klāstu papildinās vēl divi tipi. Sarakstu papildinājušas supercietās riepas, kas paredzētas cietiem segumiem, un hipermīkstās, kas izmantojamas trasēs, kur nepieciešama īpaša papildu saķere ar virsmu.

Tāpat, sākot ar šo sezonu,

meitenes, kuras pirms sacensību starta stāvēja pie braucēju formulām, aizstās ar bērniem.

Lēmumu atteikties no meitenēm F-1 pieņēma šā gada janvāra beigās, skaidrojot to ar mūsdienu vērtību sistēmu.

Salīdzinot ar iepriekšējo sezonu, 2018. gada sacīkstēs piedalīsies 20 braucēji, nevis 23. Pēc aizvadītā gada sezonas ardievas F-1 pateica pieredzējušais pilots Felipe Masa. Brazīlietis savas karjeras laikā uzvarēja 11 posmos un kopumā 41 reizi stājās uz goda pjedestāla.

Attiecīgi pēc tam, kad «Williams» komandā atbrīvojās brīva vieta, to aizpildīja krievu autosportists Sergejs Sirotkins.

Pašlaik 22 gadus vecais Krievijas autosporta braucējs pagājušajā sezonā piedalījās F-2 sacensībās, kurās ieņēma vien 20. vietu 29 sportistu konkurencē. F-1 debitants Sirotkins «Williams» komandā startēs kopā ar kanādieti Lensu Strolu.

Šogad sacensībās nestartēs arī britu sportists Džoljons Palmers, kurš atstājis «Renault» komandu, kā arī sacīkstēs nepiedalīsies krievu autosportists Daniils Kvijats, kurš aizvadītajā sezonā nopelnīja vienīgos punktus «Toro Roso» komandai. Sacīkstes pametuši arī divi «Sauber» komandas locekļi - vācietis Paskāls Vērleins un itālis Antonio Džovinaci.

Pieci braucēji no pērnās sezonas sacensībām nestartēs šā gada čempionātā,

taču, neskaitot Sirotkinu, F-1 dalībnieku sarakstu papildinās aizvadītās sezonas F-2 kopvērtējuma uzvarētājs Šarls Leklerks no Monako. Pašlaik 20 gadus vecais autosporta talants kļuvis par zviedra Markusa Ēriksona komandas biedru «Sauber» vienībā.

Pagājušajā sezonā kopvērtējumā triumfēja «Mercedes» britu pilots Luiss Hamiltons, kurš izcīnīja savu ceturto titulu karjerā. Hamiltona pārsvars pār otrajā vietā esošo «Ferrari» pilotu Sebastjanu Fetelu bija 46 punkti. Goda pjedestālu noslēdza somu pilots un Hamiltona komandas biedrs Valteri Botass, taču visai tālu no labāko trijnieka bija pārējie braucēji.

Iepriekšējā sezonā četri piloti neizcīnīja ne punkta. Tie bija «Toro Roso» piloti - jaunzēlandietis Brendons Hārtlijs un francūzis Pjērs Gaslī, kā arī «Sauber» braucēji Markuss Ēriksens un Antonio Džovinaci.

Savukārt Konstruktoru kausā likumsakarīgu uzvaru svinēja «Mercedes», kuras kontā bija 668 punkti, otrajā vietā esošā «Ferrari» atpalika par vairāk nekā 100 punktiem, bet drošu trešo pozīciju ieņēma «Red Bull».

Šosezon F-1 līdzjutējiem no Latvijas vairs nebūs iespēja vērot sacīkstes «Viasat Sport Baltic» televīzijas kanālā.

Ņemot vērā, ka F-1 nolēmusi izveidot pati savu globālo tiešsaistes straumēšanas platformu, «Viasat» nesaņēma translāciju tiesības. 2014.gadā «Viasat» pagarināja līgumu par F-1 translēšanu Baltijā līdz 2017.gadam, taču vienošanās ir noslēgusies un jauna sadarbība nav panākta.

Jaunajā F-1 sezonā braucējiem būs jāveic 21 posms. Salīdzinot ar pagājušo sezonu, no kalendāra ir izņemts Malaizijas posms, taču sacīkstes atgriezīsies Francijā un Vācijā. Francijas «Grand Prix» norisināsies slavenajā Pola Rikāra trasē, bet Vācijā sportisti par godalgām cīnīsies Hokenheimā.

Francijas «Grand Prix» pēdējo reizi F-1 pasaules čempionātā bija 2008.gadā un pēc desmit gadu pārtraukuma tas piedzīvos atgriešanos. Savukārt Vācijas posms atgriezīsies pēc viena gada pārtraukuma.

Kalendārā izmaiņas notikušas divos posmos. Azerbaidžāna «Grand Prix» ir pārcelts uz aprīli, bet Krievijas «Grand Prix» no aprīļa ir pārvietots uz septembri.

Zīmīgi, ka

pirmo reizi vēsturē F-1 posmi norisināsies trīs nedēļas nogales pēc kārtas.

Francijas «Grand Prix» ieplānots 24.jūnijā, nedēļu vēlāk paredzēts posms Austrijā, bet Lielbritānijas «Lielās balvas» izcīņa notiks 8.jūlijā.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu