Šodienas redaktors:
Gatis Kreceris

Ar ātrākām formulām, bet bez čempiona dalības sākas jaunā F-1 sezona

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: EPA/Scanpix

Ar lielākām un ātrākām automašīnām, bet bez pērnās sezonas Pirmās formulas (F-1) pasaules čempiona Niko Rosberga šajā nedēļas nogalē Melburnas trasē startē jaunās sezonas pirmais posms jeb Austrālijas «Grand Prix».

Pirmās divas oficiālo treniņbraucienu sesijas tiks aizvadītas piektdien. Sestdien būs vēl viena treniņu sesija un kvalifikācija, bet pašas sacensības sāksies svētdien plkst.8 pēc Latvijas laika. Sacensības tiešraidē varēs vērot televīzijas kanālā «Viasat Sport Baltic».

Gaidāmajā sezonā F-1 bolīdiem būs vairāki tehniskie jauninājumi. Prognozē, ka līdz ar jaunajiem noteikumiem spēkrati būs par līdz pat piecām sekundēm aplī ātrāki, taču tas galvenokārt būšot uz līkumu rēķina, kamēr taisnēs auto ātrums pat sarukšot.

F-1 spēkratiem būs platākas «Pirelli» riepas, kas palielinās auto saķeri ar trasi. Priekšējās riepas starpsezonā tika palielinātas no 24,5 līdz 30,5 centimetriem, bet aizmugurējās - no 32,5 līdz 40,5 centimetriem. Savukārt pašas formulas platums palielināts no 180 centimetriem līdz 200 centimetriem, bet priekšējā antispārna platums - līdz 180 centimetriem.

Līdz ar to pēc 20 gadu pārtraukuma formulu platums atkal sasniegs divus metrus, bet priekšējais antispārns būs bultas formas, taču uz tā vairs nevarēs atrasties filmēšanas kamera. Savukārt aizmugurējajam antispārnam būs jābūt par 15 centimetriem zemāk un 20 centimetriem tālāk atvirzītam uz aizmuguri.

Foto: EPA/Scanpix

Tehnisko jaunumu rezultātā pieaugs auto degvielas patēriņš, taču vienās sacīkstēs tagad varēs izmanot 105 kilogramus (142 litrus) degvielas - par pieciem vairāk, nekā pirms tam. Tāpat, sākot ar šo sezonu, katrs pilots varēs izmantot četrus dzinējus, kas ir par vienu mazāk nekā pērn.

Pielāgojot aerodinamiskos risinājumus jaunajiem tehniskajiem noteikumiem, pēc sešu gadu pārtraukuma F-1 atgriezusies «haizivs spura» bolīda aizmugurējā daļā. Šo elementu jau paspējis kritizēt «Red Bull» vadītājs Kristians Horners, kurš uzskata, ka tas nepiestāvot 2017.gada spēkratu dizainam.

Savukārt, pieaugot auto ātrumam, palielināsies arī gravitātes spēks uz pilotiem, līdz ar to viņu fiziskajai sagatavotībai vajadzēs būt labākai nekā iepriekšējās sezonās.

Pirmo reizi kopš 1994.gada F-1 trasē nevarēs redzēt iepriekšējās sezonas čempionu aizstāvam savu titulu. Pagājusī sezona noslēdzās ar negaidītu čempiona aiziešanu, dažas dienas pēc tās beigām par karjeras noslēgšanu paziņojot vācietim Niko Rosbergam. Viņa pārstāvētā «Mercedes» komanda atbalstīja šādu lēmumu un sāka meklēt viņam aizstājēju. Rosberga vietu «Mercedes» bolīdā ieņems soms Valteri Botass, kurš pirms tam pārstāvēja «Williams» vienību. Botasam jaunajā komandā būs ne tikai jāspēj noturēt «Mercedes» dominance, bet arī jāspēj sastrādāties ar trīskārtējo pasaules čempionu Lūisu Hamiltonu no Lielbritānijas.

Valteri Botass
Valteri Botass Foto: REUTERS/Scanpix

Līdz ar Botasa aiziešanu pārmaiņas vajadzēja veikt arī «Williams» komandā. Pēc sezonas beigām brazīlietis Felipe Masa bija lēmis likt punktu savai karjerai, taču pēc soma pāriešanas uz «Mercedes» viņš vēl uz vienu gadu pagarināja līgumu ar «Williams». Masas komandas biedrs būs kanādiešu pilots Lenss Strols, kurš tikai novembrī svinēja savu pilngadību.

Tikmēr «McLaren» rindas papildinājis beļģis Štofels Vandorne, kurš aizstās šobrīd no F-1 aizgājušo britu Džensonu Batonu un būs pieredzējušā spāņa Fernando Alonso komandas biedrs. Savukārt vācietis Niko Hilkenbergs atstājis «Force India» un pievienojies «Renault». Viņa komandas biedrs būs Lielbritānijas sportists Džolians Palmers, kurš «Renault» krāsas pārstāvēja arī pērn. Savukārt Hilkenberga vietu «Force India» vienībā aizņēmis francūzis Estebans Osons, kurš būs meksikāņa Serhio Peresa komandas biedrs.

«Sauber» vienībā vietu saglabājis zviedrs Markuss Ēriksons, kuram kompāniju sastādīs Paskāls Vērleins no Vācijas, kurš sākotnēji tika minēts kā viens no kandidātiem uz vietu spēcīgajā «Mercedes». Tikmēr «Haas» vienībā turpinās startēt francūzis Romēns Grožāns, kuram šajā sezonā komandas biedrs būs dānis Kevins Magnusens.

Savus sastāvus nav izmainījušas abas tuvākās «Mercedes» sekotājas. «Red Bull» komandu arī šosezon pārstāvēs talantīgais Nīderlandes braucējs Makss Verstapens un austrālietis Daniels Rikjardo, bet «Ferrari» vienībā brauks soms Kimi Reikenens un vācietis Sebastjans Fetels. Tāpat nemainīgs palicis «Toro Rosso» sastāvs, komandā vietu saglabājot spānim Karlosam Sainsam junioram un Daniilam Kvjatam no Krievijas.

Šajā F-1 sezonā vairs nebūs «Manor» vienības, kas janvārī beidza pastāvēt. Tikmēr motoru piegādātājus mainījušas divas komandas - «Sauber» šajā sezonā izmantos «Ferrari» dzinējus, bet «Toro Rosso» atgriezīsies pie «Renault».

Šis gads būs pirmā pilnā sezona, kad F-1 čempionāts atradīsies ASV mediju uzņēmuma «Liberty» paspārnē. Čempionāta iegādes process tika uzsākts pērnā gada septembra sākumā, bet noslēgts janvāra beigās. Par jauno seriāla vadītāju kļuva Čeiss Kerijs, kurš amatā nomainīja sacensību ilggadējo vadītāju Bērniju Eklstounu.

Foto: EPA/Scanpix

Līdz ar mediju kompānijas stāšanos pie F-1 stūres, tika pausta cerība, ka ar sociālo mediju palīdzību seriāls iekaros jaunus līdzjutējus. Jauno īpašnieku ieceres jau nedaudz tiek īstenotas, jo pirmssezonas treniņbraucienos komandas varēja sociālajos tīklos publicēt īsus video no notikuma vietas, kas līdz šim nebija ļauts.

Pirmssezonas treniņbraucienos Barselonā ātrākos apļa laikus izdevās uzrādīt «Ferrari» pilotiem, kuriem sekoja «Mercedes» braucēji. Tikmēr par lielāko neveiksminieci var uzskatīt «McLaren» komandu, kuru vajāja tehniskas ķibeles, kas Alonso un Vandornam traucēja pilnvērtīgi izmēģināt jauno auto.

Šajā sezonā sportisti aizvadīs 20 posmus, kas ir par vienu mazāk nekā pērn, jo netika panākta vienošanās par «Grand Prix» norisi Vācija. Sezona noslēgsies 26.novembrī Abū Dabī.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu