Šodienas redaktors:
Gatis Kreceris

Audi Lemānā lepojas ar ekonomiskuma sasniegumiem (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Audi

Audi piedalās Lemānas sacensībās kopš 1999. gada ar mērķi gūt panākumus motosportā, izstrādājot tehnoloģiskas inovācijas. LMP1 sacensību automobilis vēl nekad nav bijis tik viegls, ekonomisks un efektīvs kā jaunākais Audi R18 e-tron quattro. Saskaņā ar noteikumiem tā degvielas patēriņam uz 100 kilometriem ir jābūt par 30% mazākam nekā konkurentiem. Lai arī prasības ir augstas, Audi 14. un 15. jūnijā cīnīsies par savu 13. uzvaru Lemānas 24 stundu sacīkstēs.

Audi ar tā ultra tehnoloģiju nepārtraukti uzstāda jaunus efektivitātes standartus. Ievērojams degvielas patēriņa samazinājums Lemānā tika panākts 2001. gadā, kad tika ieviests TFSI benzīna dzinējs ar tiešās iesmidzināšanas sistēmu. 2006. gadā Audi izraisīja sensāciju ar TDI dzinēju un piecām uzvarām Lemānā. Kopš 2012. gada neuzvarama kombinācija Sartas trasē ir R18 e-tron quattro hibrīdpiedziņa apvienojumā ar dīzeļdzinēju. Nākamais lielais lēciens ir saistīts ar efektivitātes noteikumiem 2014. gadam. Saskaņā ar pārstrādātajiem noteikumiem Audi un tā sāncenšiem cīņā par uzvaru ir jānodrošina ekonomija degvielas patēriņa ziņā - tam jābūt par 30% mazākam nekā pērn atkarībā no prototipa un vērtējuma. Un tam ir nepieciešams īpaši efektīvs sacīkšu automobilis.

2014. gadam Audi ir izstrādājis pilnīgu jaunu sporta automobiļa prototipu. Viena no svarīgākajām inovācijām ir Audi lāzera gaismas. Ar šo jauno tehnoloģiju, kas uzlabo redzamību, ir aprīkots arī Audi R8 LMX (degvielas patēriņš kombinētajā ciklā: 12,9 l/100 km, CO2 izmešu daudzums kombinētajā ciklā: 299 g/km). Bet par godu TDI dzinēja 25. gadadienai Audi Lemānas sacīkstēm ir izstrādājis jaunu 4,0 litru V6 dīzeļdzinēju. Tas ir īpaši veidots, lai nodrošinātu augstu efektivitāti, un kopā ar daudziem citiem sporta automobiļa uzlabojumiem, piemēram, aerodinamiku, ļauj ietaupīt enerģiju. Salīdzinājumā ar 2006. gada 5,5 litru V12 Audi R10 TDI modeli - pirmo Lemānā izmantoto TDI dzinēju - tas patērē par 40% mazāk degvielas un nodrošina līdzvērtīgus rezultātus.

Pārvēršot to skaitļos, jaunajam R18 e-tron quattro vienā aplī ir pieejami 138,7 megadžouli enerģijas. Tas atbilst par 6,16 litriem mazāk uz 100 kilometriem, nekā atļauts patērēt zīmola sīvāko sāncenšu Toyota un Porsche benzīna dzinējiem. Ja labākās komandas nobrauktu 378 apļus, kā tas notika 2012. gada sezonā ar vien pāris drošības periodiem, jaudīgais Audi TDI dzinējs 24 stundu laikā patērētu par 317,52 litriem mazāk degvielas nekā benzīna dzinēji. Tā ir vienkārši saprotama salīdzināma situācija, ar kuru patērētāji saskaras uz ceļa regulāri un kura atspoguļo to, cik efektīvs ir dīzeļdzinējs un cik efektīvs ir benzīna dzinējs.

Lemānā rezultātu veido dažādu vērtējumu kopsumma. Dažādas tehniskās idejas tiek izvērtētas saskaņā ar plašu noteikumu kopumu. Noteikumos par enerģijas sadali, degvielas patēriņu, kā arī intervāliem starp pitstopiem atkarībā no degvielas patēriņa un degvielas tvertnes ietilpības mērķis ir sasniegt «tehnoloģijas līdzvērtīguma» principu.

«Diez vai Audi Lemānā jebkad ir bijis tik grūts uzdevums kā šogad,» uzskata AUDI AG Tehniskās izstrādes nodaļas valdes loceklis Prof. Dr.-Ing. Ulrihs Hakenbergs. «Pašreizējais vērtējums nozīmē, ka ar TDI dzinēja principa efektivitāti vairs nepietiek, lai gūtu panākumus sacensību distancē. Taču mēs pieņemam šo izaicinājumu, lai demonstrētu mūsu tehnisko kompetenci. Ideāls saliedētas komandas sniegums Lemānā būs svarīgāks nekā jebkad agrāk.»

Pagājušā gada uzvarētāji Luī Duvāls (F) un Toms Kristensens (DK), kurš ir Lemānas rekordists ar deviņām uzvarām savā kontā, brauks ar R18 e-tron quattro Nr. 1 kopā ar Lukašu di Grasi (BR). Ar automobili Nr. 2 brauks Marsels Feslers/Andrē Loterers/Benoī Trelujē (CH/D/F), kuri uzvarēja 2011. un 2012. gadā. Pie trešā automobiļa stūres sēdīsies Filipe Albukerke (P), kuram šīs būs pirmās Lemānas sacīkstes. Viņa komandas biedri būs Marko Bonanomi (I) un Olivers Džarviss (GB), kuri jau ir stāvējuši uz 24 stundu sacīkšu goda pjedestāla.

Zīmolam Audi ir spēcīga, labi līdzsvarota komanda, kura Lemānā ieguvusi 16 uzvaras. Audi Motosport vadītājs Volfgangs Ulrihs un Audi LMP vadītājs Kriss Reinke var paļauties gan uz saviem sacīkšu braucējiem, gan uz Audi Sport Team Joest komandu, taču 16. sacensības Lemānā būs lielāks pārbaudījums nekā jebkad. Testa dienā Lemānā 1.jūnijā Audi izdevās veiksmīgi sagatavoties. Kad 14.jūnijā plkst. 15.00 tiks atklāts Lemānas 24 stundu sacīkšu 82. posms, Audi būs jāpaļaujas ne tikai uz savu kompetenci un spējām, bet arī veiksmi. Sacensības visā to garumā tiks pārraidītas kanālā Eurosport. Tīmekļa vietnē www.audi-motorsport.com skatītājiem būs iespēja vērot sacensības ar R18 e-tron quattro vadītāja acīm. Tāpat būs pieejami arī dažādi telemetrijas dati.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu