Kārlis Bardelis airēs garām Austrālijai (3)

Tuvalu savējais
Kārlis Bardelis Foto: facebook.com/Bored-of-Borders
Gatis Kreceris
CopyDraugiem X Whatsapp

Pasaules apceļotājs Kārlis Bardelis atmetis nodomu no Peru galvaspilsētas Limas ar airu laivu aizairēt līdz Kērnsai Austrālijā. Tai viņš stūrēs garām un šo ceļojuma posmu plāno noslēgt Malaizijā. Šajā vakarā (Latvijas laiks) Tuvalu atgriezīsies okeānā un startēs uz Papua Jaungvineju. Kā viņam klājies Klusajā okeānā, kāpēc izlēmis pastiept savu ceļojumu līdz Āzijai? Lasi, klausies rindās zemāk...

Kāris Bardelis ceļā apkārt zemeslodei

Kārļa Bardeļa ceļošanas pieredzes bagāžā ir daudz dažāda veida ceļojumu. Viņš slēpojis pa polāro loku, ar skrituļslidām šķērsojis Eiropu no Nordkapa Norvēģijā līdz Gibraltāram, ar velosipēdu stindzinošā salā devies no Rīgas uz 2014. gada Soču olimpiskajām spēlēm un ar šo pašu airu laivu kopā ar domubiedru Gintu Barkovski - no Ludericas (Namībija) pāri Atlantijas okeānam uz Rio Olimpiādi

Turpinot virzību apkārt pasaulei tikai paša spēkiem, viņš pērnā gada pavasarī kopā ar savu draudzeni Lindu Zuzi 101 dienas laikā ar tandēma divriteni šķērsoja Dienvidameriku no Atlantijas okeāna (Rio das Ostras, Brazīlijā) līdz Klusajam okeānam (Lima, Peru). Kopā tie bija 5430 kilometri horizontāli un 40 vertikāli. 

Pagājušā gada 14. jūlijā Peru galvaspilsētā Kārlis kāpa savā laivā "Linda" un sāka airēt pretī Austrālijai. Bija nepieciešamas 140 dienas, 11 stundas un 55 minūtes, lai sekmīgi sasniegtu Hiva Oa. Kopumā tika veiktas 4533 jūras jūdzes jeb 8395 km.

Pēc diviem uz sauszemes Franču Polinēzijā [Hiva Oa] pavadītiem mēnešiem viņš 6. februārī devās tālāk uz 26 km² lielo Tuvalu valsti, kas atrodas arhipelāgā, kuru veido pieci atoli un četras salas. Šajā posmā viņš okeānā atradās 82 dienas, veicot aptuveni 4600 kilometrus. Uz zemes Kārlis ir trīs nedēļas, nākamā pietura Papua Jaungvinejas galvaspilsēta Portmorsbija. 

Piektdienas vakarā pēc Latvijas laika Kārlis atsāks savu ceļojumu. Tiesa, viņa plāni ir mainījušies, proti, airēs garām Kērnsai Austrālijā un mērķē finišēt Malaizijā, bet dzimtenē cer atgriezties uz Ziemassvētku laiku. Grib satikt savus draugus un tuviniekus.  

"No Hiva Oa līdz Tuvalu nokļuvu ātrāk nekā plānots. Bija gan vējš, gan straumes, un savu grafiku iedzinu par 10 dienām. Bet kādas 300 jūdzes pirms Tuvalu, tieši pirms Lieldienām, man sanāca maršrutā uzmet cilpu.

Pats smējos, ka esmu gribējis uzzīmēt Lieldienu olu. Tas gan nebija apzināti, jo biju aizairējis līdz tādai zonai, kur ļoti bieži mainās vējš, straumes un, mainoties vējam, mani kādus 100 kilometrus aizpūta atpakaļ. Tās ir praktiski divas dienas atpakaļ.

Virziens man bija skaidrs, bet trāpīt uz to salu ir diezgan sarežģīti, jo tā ir kādas astoņas vai 10 jūdzes liela. Tiklīdz naktī aizej gulēt, var aiznest vai uz ziemeļiem, vai dienvidiem, tāpēc savu airēšanas režīmu pārslēdzu no desmit vienpadsmit stundām uz 15 vai 16 stundām, lai varētu noturēt pēc iespējas taisnāku līniju. Kad biju pietuvojies attālumā, kādā redzu salu, tad negulēju kādas 40 stundas. Šī sala ir kā koraļļu rifs, uz kura kādā daļā ir apgabals ar zemi un apdzīvotība, bet pārsvarā viss tas korallis ir kā iemests riņķis ūdenī, un kaut kādās vietās tas ir pārplīsis. Lagūnā ir ieejas, un tajās obligāti ir jātrāpa iekšā, jo citādi uz koraļļu rifa laivu var vienkārši sašķaidīt," sarunā ar TVNET pastāstīja Kārlis Bardelis.

Ļoti būtiski, ieairējot salas lagūnā, ir paisums un bēgums. Kad Kārlis pietuvojās vienai no ieejām, situācija bija neapskaužama, jo bija bēgums. Līdz ar to veidojās straume, kas nelaida ceļotāju iekšā pa ieejas vārtiem. Tālāk stāsta viņš pats (jāklausās audio).

Salas iedzīvotāji Kārli sagaidīja ļoti sirsnīgi. Viņam vietējie bērni palīdzēja iztīrīt laivu, savāca atkritumus, kas divarpus mēnešu laikā bija sakrājušies. Vietējie izturējušies viesmīlīgi, laipni. Tuvalu gada laikā apmeklē ne vairāk par 300 tūristu, tāpēc Kārlis jau jūtas kā savējais.  

Tuvalu, kuru apdzīvo ap 10 000 iedzīvotāju ik pa laikam apmeklējušas starptautiski pazīstamas personas. 

"Šeit vietējiem diezgan svaigā atmiņā, lai gan tas noticis pirms gandrīz 40 gadiem, kā viesojās karaliene Elizabete. Viņi man rādīja videoierakstus. Šeit bija baigās viesības. Visi dejoja, priecājās, un pēc deviņiem mēnešiem princim Čārlzam ar princesi Diānu piedzima bērniņš. Visi Tuvalu iedzīvotāji priecājās, jo viņi uzskatīja, ka tas ir bērniņš no Tuvalu, tronī ir savs mantinieks," stāstīja Kārlis. "Pagājušajā nedēļā šeit ieradās Apvienoto Nāciju Organizācijas ģenerālsekretārs Antoniu Guterrešs, kurš piecu stundu vizītē stāstīja, ka jāsamazina CO2 izmeši. Bet atlidoja viņš ar darba lidmašīnu un, kas interesanti, otra lidmašīna visu laiku riņķoja virs salas. Ja nu kas notiek ar to vienu lidmašīnu, tad otrā var nolaisties. Tas bija tā mazliet jocīgi. Cilvēki stāsta, ka jāsamazina CO2 izmeši, bet tajā pašā laikā atlido ar divām lidmašīnām.

Vietējie viņam uzdāvināja laivu, kas izgrebta no koka stumbra, bet laivai neatradās vieta lidmašīnā. Tomēr lidmašīna nākamajā dienā atlidoja vēlreiz un paņēma to laivu. Dubultā jocīgs gājiens."

Kārlis neslēpa, ka mainīt maršruta galamērķi (no Kērnsas uz Malaiziju) viņš apsvēris jau Peru, bet šaubījies par savu veselības stāvokli. Pēc gandrīz astoņiem okeānā pavadītiem mēnešiem viņš sapratis, ka varēs turpināt ceļu tālāk, nekā sākotnēji domājis. Organisms pielāgojas okeānam, airēšanas režīmam. Līdz Portmorsbijai viņam tagad jāairē 2000 jūras jūdžu, kas ir par aptuveni 500 jūras jūdzēm mazāk nekā no Hiva Oa līdz Tuvalu. To viņš plānojis veikt 65-70 dienu laikā. 

Foto: facebook.com/Bored-of-Borders

"Pie sevis domājot par turpmāko maršrutu pēc Austrālijas, sapratu, ka jūrās, kas ir pēc Austrālijas, vislabāk ir airēt okeāna airu laivu. Ja jau es šobrīd esmu okeāna airu laivā un man ir pietiekami daudz pārtikas, tad varbūt nevajag stāties Austrālijā, un arī loģistikas apsvērumu dēļ transportēt laivu pāri Austrālijai no Kērnsas uz Dārvinu ir diezgan bezjēdzīgs loģistikas mezgls," teica Kārlis.

"Portmorsbijā papildināšu pārtikas rezerves ar svaigo pārtiku, mazliet atvilkšu elpu un varēšu doties tālāk. Visi resursi būs, un nebūs šķēršļu, lai ceļu nevarētu turpināt.

Malaizija jau ir Āzijas kontinents, un, savienojot Dienvidameriku ar Āziju, to ir iespējams veikt vienā ekspedīcijā. Tas šķiet arī loģiski."

Piestājot Austrālijā, viņam būtu jārēķinās ar karantīnas noteikumiem, kas paredz visu pārtikas krājumu zaudēšanu. Tos Austrālijas atbildīgie dienesti konfiscētu, kā notiek ar visiem burātājiem. 

Šim ceļojumam ir arī īpašs mērķis - palīdzēt atbalsta programmai "Plecs", kas strādā, radot nepieciešamās pārmaiņas sistēmā, likumos un sabiedrībā, lai ikvienam bērnam Latvijā būtu iespēja izaugt ģimenē. Ziedotājiem ir iespēja airēt kopā ar Kārli, katru ziedojumu pārvēršot kilometros (5 eiro = 1 km okeānā). Līdz šim akcijai atsaukušies 187 "virtuālie airētāji/ziedotāji", kopumā saziedojot 3595 EUR. Ziedot iespējams šeit.

Sazināsimies ar Kārli arī turpmāk.

Komentāri (3)CopyDraugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu