Aiz noslēpumainības plīvura: kā rit darbs F-1 komandas bāzē

Mārtiņš Kļavenieks
CopyDraugiem X Whatsapp
"Renault" bāzē apskatāmā sacīkšu formula.
"Renault" bāzē apskatāmā sacīkšu formula. Foto: Mārtiņš Kļavenieks

Pie unikālās iespējas vienu dienu viesoties Pirmās formulas (F-1) čempionāta komandas "Renault" bāzē Londonas pievārtē tiku pavisam nejauši. Noteikumi paģērēja jau dienas vidū būt Londonā, kuras tuvumā atrodas minētā bāze, bet jau pēc pusnakts doties atpakaļ. Ielūkoties pasaules klases autosporta komandas darba aizkulisēs izdevās ne tikai pa atslēgas caurumu vien.

Rīga-Londona vien ar mugursomu plecos

Pēkšņais piedāvājums paredzēja celties agri no rīta, lai jau sešos izlidotu uz Varšavu, bet pēc tam no Polijas galvaspilsētas uz Londonu.

Ceļā no Rīgas devos kopā ar otru latvieti, kurš bija piekritis šim kārdinošajam piedāvājumam, - viņš ikdienā raksta portālam iauto.lv.  

Varšavas lidostā mūs sagaidīja Baltijas grupas vadītājs no Polijas, kurš koordinēja sešinieka (divi latvieši, divi lietuvieši un divi igauņi) braucienu uz "Renault" vienības bāzi Anglijā. Lidojums no Varšavas uz Londonu izdevās raits, kaut gan nācās vēl 20 minūtes riņķot virs Lielbritānijas galvaspilsētas, pirms tika dota atļauja nolaisties uz skrejceļa. Lieki piebilst, ka šim īslaicīgajam ceļojumam uz Lielbritāniju pietika ar vienu mugursomu plecos.

Tad sākās izmisīgie 13. autobusu pieturas meklējumi Hītrovas lidostas teritorijā. Beigās tā tika atrasta, bet šoferis kavēja vēl aptuveni pusstundu. Līdz ar to bijām "pazaudējuši" jau aptuveni stundu no laika, ko varētu pavadīt "Renault" bāzē. Šoferītis tomēr atbrauca, un varējām doties ceļā!

Sākam ar pusdienām

Dienas plāns paredzēja, ka ierodamies Enstonā, Oksfordšīrā ap plkst.11 pēc vietējā laika un sākam ar pirmo ekskursijas daļu. Diemžēl iepriekš jau "pazaudētā" stunda liedza to darīt. Bet bija arī labas ziņas: izkāpām no autobusa un uzreiz varējām sēsties pie pusdienu galda! 

Tā arī darījām, bet pirms pusdienām paguvām tikt pie foto, ko rādīt mazbērniem: blakus 2013. gada F-1 sacīkšu auto. Jāpiebilst, ka šī bāzē ir viena no retajām vietām, kur drīkst fotografēt un uzņemt video.

Raksta autors pie 2013.gada sacīkšu bolīda.
Raksta autors pie 2013.gada sacīkšu bolīda. Foto: No privātā arhīva

Skaidrs, ka pusdienas šoreiz bija otršķirīgas. Tās gan bija laba iespēja iepazīties ar "Renault" bāzē strādājošajiem. Viens bija pavisam jauns, nesen 20 gadu slieksni pārsniedzis anglis, kurš atbildīgs par komandas saziņu ar presi. Sacīja, ka darbs ir ļoti atbildīgs, bet viņa sapņu piepildījums.

Tāpat pie mūsu galda apsēdās arī ekskursijas vadītājs, kurš te strādā jau vairāk nekā 20 gadu. Vienojāmies, ka Baltijas grupa (tā mūs dēvēja) atgūs nokavēto, jo mums kompakti tiks izstāstīts arī tas, ko palaidām garām pirms pusdienām.

Vai esat "Ferrari" spiegi?

Ekskursiju sākām ar to, ka uzzinājām par šīs bāzes unikālo atrašanās vietu. Tā atrodas tādā kā ieplakā, kas veidota mākslīgi, jo kādreiz šeit veikti iežu izrakumi. Normālos apstākļos angārus šeit neatļautu celt, jo tie būtu apjomīgāki par atļauto ēku maksimālo augstumu ciematiņā. 

Sākam ekskursiju ar ielūkošanos detaļu ražošanas angārā. Gaisā specifiskais stiklšķiedras aromāts, klaudz āmuri un tiek griezts metāls.

Viens no rūpnīcas darbiniekiem pievienojas mūsu gidam, lai precīzāk izstāstītu darba detaļas. Konkrētajā vietā pie darbgaldiem tiek veidotas sacīkšu auto stiklšķiedras detaļas. Lielu darbu paveic lāzergriežņi un datori, bet bez cilvēka neiztikt. Izrādās, ka ik stundu vienības vadība var atsūtīt jaunus datus, pēc kuriem jāmaina konkrētās detaļas. Tas nozīmē, ka rūpīgi un ilgi veido detaļu, bet pēc stundas jau to vari mest ārā, jo mainīti parametri. Kaut vai par daļu milimetra. Tā notiekot visai bieži.

Viens no Lietuvas žurnālistiem nedaudz noklīdis no kopējās grupas un sāk fotografēt rūpnīcas iekšpusi. Viņu uzreiz apsauc un liek foto izdzēst. Neesot saklausījis strikto aizliegumu fotografēt. Kāds izmet jociņu, ka varbūt viņš ir konkurentu "Ferrari" spiegs. Sankcijas neseko, vien atkārtots lūgums ievērot noteikumus. Detaļas F-1 izšķir visu, tāpēc jebkura informācijas noplūde var kaitēt komandas sniegumam trasē.

F-1 sacīkšu auto stūre - diletantam kā Ķīnas ābece.
F-1 sacīkšu auto stūre - diletantam kā Ķīnas ābece. Foto: Mārtiņš Kļavenieks

Katram savs uzdevums lielajā komandas mehānismā

F-1 sacīkšu auto neizstrādā kā kopumu, bet atsevišķas speciālistu komandas strādā pie konkrētiem mezgliem vai detaļu grupām. Ir ātrumkārbu speciālisti, balstiekārtas izstrādātāji, izplūdes sistēmu meistari utt. Katra no grupām ir ļoti svarīga kopējā rezultāta radīšanā.

Nevienu no šiem speciālistiem vai viņu darba vietām gan mums neļauj fotografēt. Katrs no konkrētās speciālistu grupas pārstāvjiem pamīšus pievienojas mūsu grupai, pastāstot par darāmo darbu. Uzreiz var just un saklausīt, ka katrs no viņiem lepojas ar savu darbu. Tas "Renault" esot ļoti svarīgi - atrast lojālus darbiniekus. Vairums no viņiem šeit strādā jau vairākus gadu desmitus.

Visinteresantākais man šķita brīdis, kurā speciālistu grupa mūsu acu priekšā pārbaudīja konkrētās sacīkšu mašīnas detaļu izturību pret reālām trases reljefa radītām slodzēm. Izskatījās tas tā: bolīds pieslēgts kaudzei vadu, novietots uz četriem piloniem (katrs auto ritenis uz viena no tiem). Tad šie elektroniski datorizētie piloni zem auto riepām rada identiskas svārstības un triecienus kā reālā trasē (šie "trieciendati" tiek ierakstīti sacīkšu laikā). Tas ļauj noteikt, kuras detaļas jāuzlabo.

"Renault" komanda joprojām lepojas ar vienīgo vienības titulu, kuru pirms 13 gadiem izcīnīja Fernando Alonso.
"Renault" komanda joprojām lepojas ar vienīgo vienības titulu, kuru pirms 13 gadiem izcīnīja Fernando Alonso. Foto: Mārtiņš Kļavenieks

Vēja tunelis un videospēļu sesija kā darbs

Pat gadījumā, ja nekad neesat viesojušies F-1 komandas bāzē, jūsu priekšstats par to noteikti sevī iekļauj vēja tuneli. Jā, tāds te tiešām ir. Vēja tunelī notiek ļoti smalku datu ieguve par to, kā katra detaļa vēja pretestībā ietekmē kopējo sacīkšu auto ātrumu. Tiek testētas un modelētas dažādas lietas, bet, kā stāsta viens no vēja tuneļa komandas darbiniekiem, darbs šeit ir saistīts ar ļoti mikroskopiskām niansēm, tāpēc vērotājiem no malas to grūti uztvert. Milimetrs šur vai tur - tās esot milzu izmaiņas.

Tiesa, ik pa laikam vēja tunelī tiekot izmēģinātas arī tādas inovācijas, ko pagaidām sacensībās liedz izmantot F-1 čempionāta striktais reglaments. Tas esot veids, kā krāt idejas nākotnei. Ja nu kādreiz tomēr noteikumi vairs nebūs tik dzelžaini strikti.

Pēdējo apskatām simulatoru pilotiem. Sava veida videospēļu zāle. Milzīga. Pilots atrodas ļoti plašā telpā, kur visapkārt ir ekrāni. Ar videospēļu izstrādātāju palīdzību izveidota katra no F-1 čempionāta trases digitālajām kopijām, kuras testa piloti var izbraukt, lai uzlabotu savu meistarību. Viss uz ekrāniem redzamais izskatās ļoti reāls, jo programmētāji īpaši strādājuši pie niansēm.

Testa pilots, kurš ir kāds no jaunajiem braucējiem, sēž īstā formulas karkasā, pilnā sacīkšu apģērbā un ekipējumā. Otrpus stikla sienai visas viņa darbības datorā analizē vairāki cilvēki. 

Vēl viens pierādījums tam, cik profesionāli norit darbs, lai uzlabotu katru niansi, kas vēlāk ļaus sasniegt labāku rezultātu. 

Laiks "Renault" bāzē paskrēja ļoti ātri. Pavadījām tur aptuveni četras stundas, bet iespaidu ļoti daudz. Ja jums kādreiz dzīvē rodas iespēja pabūt F-1 komandas bāzē - nelaidiet to garām!

Miniatūra F-1 pilota ķivere.
Miniatūra F-1 pilota ķivere. Foto: Mārtiņš Kļavenieks
KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu