90 gadu vecumā miris leģendārais britu autosportists Stirlings Moss, kuru daudzi uzskata, par visu laiku izcilāko Formula 1 sacīkšu braucēju, kurš tā arī ne reizi nekļuva par pasaules čempionu.
90 gadu vecumā miris autosporta leģenda, sers Stirlings Moss (1)
Moss savā laikā brauca vienā komandā (Mercedes) ar argentīniešu sacīkšu braucēju Huanu Manuelu Fanhio, kurš par pasaules čempionu kļuva piecas reizes, ziņo Reuters. Pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados un sešdesmito gadu sākumā Moss kopā uzvarēja 16 Grand Prix izcīņās.
Par čempionu viņš nekad nekļuva, taču četras reizes bija otrais un trīs reizes trešais. Moss bija arī pirmais brits, kurš pārspēja Fanhio un uzvarēja māju sacīkstēs. Tas notika 1955.gadā Eintrī sacīkšu trasē. Toreiz Mosa vārds kļuva par sinonīmu jēdzienam "ātrums".
Šis salīdzinājums bija sastopams arī ikdienā, jo, kā vēsta Reuters, policista apturēts autovadītājam varēja tikt uzdots jautājums: "Kur tā steidzies? Iedomājies, ka esi Stirlings Moss?"
Moss pat reiz sacījis, ka arī viņam pašam kāds policists uzdevis šādu jautājumu. Tiesa gan, sacīkšu braucējs toreiz nav sapratis, vai likuma sargs gadījumā nejoko.
Moss bija goda vīrs. To viņš nodemonstrēja tālajā 1958.gadā, kad varēja kļūt par Formula 1 čempionu, taču titulu zaudēja, par vienu punktu sezonas izskaņā piekāpjoties tautietim Maikam Hotornam. Šis autosportists saņēma diskvalifikāciju Portugāles Grand Prix izcīņā, taču Moss nostājās viņa pusē, vēlāk vērsās pie sacīkšu stjuartiem un tie tomēr lēma Hotorna diskvalifikāciju anulēt.
"Tādējādi viņš atguva punktus un tas man arī atņēma titulu," - tā Moss.
Brita aktīvā autosportista karjera beidzās 1962.gadā pēc avārijas Gudvudā, kad viņš mēnesi nogulēja bezsamaņā un pusgadu bija paralizēts. Saliekto stūri no sacīkšu auto viņš piestiprināja mājās pie sienas līdzās līdzīgai stūrei no sacensībām Spā trasē 1960.gadā. Jāteic gan, ka tie nebūt nebija vienīgie traumatiskie notikumi Mosa dzīvā. Tā, piemēram, vēl tikai 2010.gadā viņš piedzīvoja trīs stāvu kritienu sava Londonas mājokļa lifta šahtā. Rezultātā Moss salauza abas potītes un vēl dažus kaulus.
Tai pašā laikā Moss nekad neslēpa, ka spītējot briesmām labprāt būtu turpinājis sacīkšu braucēja karjeru līdz vismaz 50 gadu vecumam, jo bijis labā formā. Viņa pārstāvētajā periodā Moss aizvadīja pat 54 sacīkstes sezonā, kamēr mūsdienu Formula 1 čempionātā ir ap 20 sacensībām, bet 2018.gadā pat tikai 18.
No visām sacensībām, kurās Moss piedalījies, viņš par labākajām uzskata 1961.gada Monako Lielās balvas izcīņu, bet par atmiņā vislabāk palikušajām - 1955.gada Mille Miglia jeb tūkstoš jūdžu sacensības Itālijā pa koplietošanas ceļiem, kad pēdējo 134 kilometru posmu viņš veica ar grūti aptveramu 265 km/h vidējo ātrumu. Visu distanci Moss savā Mercedes-Benz 300 SLR tikmēr nobrauca ar vidēji 160 km/h 10 stundās un nepilnās astoņās minūtēs.
"Viss, kas man bija jādara: jāierodas, jāpatrenējas, jānobrauc sacensības un tad es varēju doties dzenāt meitenes vai darīt jebko citu. Tā bija lieliska dzīve," atminoties pagātni, reiz sacījis Moss, kurš no jebkāda veida autosporta atvadījās tikai 2011.gadā, bet pavisam no sabiedrības distancējās 2018.gadā.