Šodienas redaktors:
Gatis Kreceris

Lietuvietis, kurš ar "Moskviču" pārsteidza Eiropu un būvēja B grupas rallija Žiguļus (2)

Foto: Ekrānuzņēmums no video

Lietuvieša Stasa Brundzas (Stasys Brundza) vārds daudziem būs svešs, tomēr pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados par viņu runāja ne tikai visā plašajā Padomju Savienībā. Viņš bija ne tikai talantīgs sacīkšu braucējs, PSRS čempions un Eiropas čempionāta dalībnieks, bet arī sacīkšu auto konstruktors, ar kura būvētajiem rallija žiguļiem brauca visa savienības izlase.

Brundza par PSRS čempionu rallijā pirmo reizi kļuva 1971. gadā, bet 1972. gadā Eiropas čempionāta posmā "Rajd Polski" ar "Moskviču" kopvērtējumā ieguva trešo vietu. Divus gadus vēlāk lietuviešu braucējs ar "Moskvič 412" ieņēma pirmo vietu "Tour d'Europe" 15 000 kilometru 15 dienu rallija kopvērtējumā. 1976. gadā viņš ar pirmo paša gatavoto "Ladu" startēja pasaules čempionāta posmā, Akropoles rallijā, kur izcīnīja sesto vietu kopvērtējumā – šis rezultāts ar krievu automobili joprojām ir nepārspēts. Tāpat arī leģendārais braucējs cienījamus rezultātus uzrādījis Somijas "Tūkstoš ezeru rallijā". 

Foto: Ekrānuzņēmums no video

Tā kā Padomju savienībā auto no rūpnīcām nāca vārgi, lai neatpaliktu no Eiropas spēkratiem, viss bija jādara pašiem. Tāpēc lietuvieši uzbūvēja fabriku, kas saražoja 200 rallija B grupas "Ladas" gadā, un visa PSRS izlase brauca ar Brundzas būvētajiem auto. Turklāt 30 automašīnas eksportēja uz tādām valstīm kā Kolumbija, Panama, Jordānija, Norvēģija, Somija, Austrumvācija un Bulgārija. Savukārt pagājušā gadsimta 80. gados, kad rallija B grupa nežēlīgās jaudas un lielā ātruma dēļ bija dullākā autosportā, Stasys piepildīja savu sapni, uzbūvējot "Lada Samara" ar vidū novietotu motoru un turbopūti pēc "Lancia 037" parauga.

Foto: rallygroupbshrine.org

Kā un kur rallija leģenda gūst adrenalīnu pēc karjeras beigām, kā iespējams savienot autobraukšanu ar autobūvi un kāpēc Brundza paklanās to cilvēku priekšā, kuri šodien atjauno "Ladas", noskaidrosim jaunajā raidījuma Ātruma cilts sērijā! 

Raksts tapis sadarbībā ar LMT Viedtelevīziju.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu