Peugeot un Total atklājuši jaunas tehniskās detaļas par automobili, ko tie gatavo Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) pasaules izturības sacensību čempionātam (WEC). Pieredze, kas 25 gadu laikā gūta kopīgos projektos, ir ļāvusi uzņēmumiem izstrādāt ekskluzīvu hibrīddzinēju, un tas pilnībā atbilst jaunajiem tehniskajiem noteikumiem.
Peugeot atklāj sava izturības sacīkšu auto tehniskos datus (1)
Jaunā autosacīkšu sērija solās būt sevišķi aizraujoša. Lai nodrošinātu, ka visi sacīkšu seriāla dalībnieki ievēro noteikumus un ir līdzvērtīgi, automašīnas tiks aprīkotas speciāliem sensoriem, kas fiksē katram no četriem riteņiem pievadīto jaudu. Šie dati reāla laika režīmā tiks pārraidīti FIA pārstāvjiem, lai garantētu, ka maksimālā jauda atbilst tā dēvētajam veiktspējas līdzsvara rādītājam jeb Balance of Performance (BoP).
Iekšdedzes dzinējs un transmisija
Vēl nesen sacīkšu trasēs visā pasaulē brauca Peugeot Sport būvēti auto ar V8 un V12 dzinējiem. To radīšanas gaitā gūtās zināšanas apvienojumā ar iemaņām, ko deva četru cilindru motoru būvēšana pasaules rallija čempionāta (WRC) mašīnām, noveda līdz jauna 2,6 litru V6 spēka agregāta izstrādei.
Šī twin-turbo dzinēja maksimālā jauda ir 500 kW (680 ZS). Motors, kurš sver tikai 165 kilogramus, ir uzstādīts aiz sacīkšu braucēja muguras un ir savienots ar aizmugurējiem riteņiem.
Fransuā Kudrēns (François Coudrain), Peugeot Sport WEC programmas dzinēju izstrādes vadītājs, atklāj, ka sākotnēji tika apsvērta iespēja izmantot tikai vienu turbokompresoru, taču šādā gadījumā būtu bijis grūti mašīnai nodrošināt vēlamo smaguma centru.
“Divturbīnu V6 bloks ir labākais kompromiss starp tehnoloģijām, svaru, dzinēja komponenšu un palīgierīču izvietojumu, uzticamību un veiktspēju,” skaidro Peugeot Sport inženieris.
Robotizētā sekvenciālā septiņpakāpju (neieskaitot atpakaļgaitu) pārnesumkārba tiks kontrolēta ar stūrei piestiprinātām lāpstiņām, un arī Peugeot Sport izstrādātā elektromehāniskā bremžu sistēma tiks pārvaldīta elektroniski. Mašīnas pilots varēs patstāvīgi variēt ar bremzēšanas spēku, ko elektromotors ģenerē palēnināšanās laikā, un spēku, ar kādu uzlikas bremžu skavās iedarbojas uz bremžu disku. Tā viņš iegūs optimālu reģeneratīvās un hidrauliskās bremzēšanas spēka sadalījumu.
Sacīkšu automobilis izmantos Total izstrādātus, unikālus produktus, kam raksturīga uzticamība ļoti plašā darba temperatūru koridorā. Total speciālisti, kuri jau ir kļuvuši par daļu no komandas, piedalīsies visās sacīkstēs, ņems smērvielu paraugus un uzraudzīs automašīnas mezglu stāvokli.
Inovatīva baterijas koncepcija
Jaunās izturības sacīkšu mašīnas priekšējos riteņus piedzen 200 kW elektromotors. Tā darbināšanai paredzēts akumulators, ko kopīgi izstrādājuši Peugeot Sport un Total meitasuzņēmums Saft. Atbilstoši sākotnējai specifikācijai Saft inženieri izvēlējās akumulatora šūnas, kurās priekšroka ir jaudai nevis enerģijas blīvumam, jo šāda koncepcija ir daudz piemērotāka izturības sacīkstēm.
Kamens Neševs (Kamen Nechev), Saft tehniskais direktors, atzīmē, ka atbilstoši mērķim vissvarīgāk bija optimizēt enerģijas konservāciju jeb lietderīgu izmantošanu. “Ir nepieciešama ārkārtīgi ātra uzlāde un lielas ietilpības akumulatora šūnas, lai maksimālo jaudu varētu nodrošināt pēc iespējas straujāk. Vislabākais risinājums slēpjas lādiņa optimizācijas un reālā laikā pieejamās jaudas salāgošanā,” viņš komentēja.
Jaunais akumulators atradīsies oglekļa šķiedras korpusā, kas iekļauts automašīnas monokoka struktūrā. Tam paredzēta vieta aiz vadītāja un zem degvielas tvertnes. Tas ir izstrādāts, lai būtu izturīgs un ar nemainīgu sniegumu sacīkstēs, kuru ilgums ir 24 stundas un pat vairāk.
Kā darbosies hibrīdspēkstacija?
Lai gan iekšdedzes dzinējs nodrošina 500 kW (680 ZS) un elektromotors vēl 200 kW (272 ZS), tehniskajos noteikumos atrunāts, ka mašīnas jauda sacīkšu laikā nedrīkst pārsniegt 500 kW. Tas nozīmē, ka hibrīdspēkstacijas darbība un iestatījumi mainīsies atkarībā no konkrētās situācijas.
Saskaņā ar noteikumiem elektriskās enerģijas izmantošana ir aizliegta zem 120 km/h, tāpēc elektromotora-ģeneratora bloks ieslēdzas tikai pēc šī ātruma sasniegšanas. Kad akumulators ir pilns un elektromotors var strādāt ar visiem 200 kW, V6 turbodzinēja jauda tiek ierobežota pie 300 kW (408 ZS). Kad akumulatora lādiņš krītas un arī elektromotora sniegums pasliktinās, jo tie ir savstarpēji cieši saistīti, iekšdedzes dzinēja veiktspēja pakāpeniski kāpj.
Ar strādājošu elektromotoru sacīkšu automobilim ir visu riteņu piedziņa, kas būtiski ietekmē tā braukšanas īpašības. Piemēram, tā nodrošinās papildu saķeri ātros pagriezienos. Kad augsta blīvuma akumulators ir pavisam tukšs, iekšdedzes dzinējs atgriežas 500 kW (680 ZS) jaudas līmenī un Peugeot sacīkšu auto kļūst par aizmugurējo riteņu piedziņas mašīnu.
Sacensībās akumulators tiks pilnībā uzlādēts pirms starta, izmantojot elektrotīklam pievienojamu lādētāju. Gluži kā plug-in jeb spraudņa hibrīdautomobiļiem. Braucot trasē, akumulators būs absolūti neatkarīgs, un to lādēs tikai kinētiskās enerģijas rekuperācijas sistēma.
Izņēmumi, kas palielina intrigu
WEC noteikumos ir iekļautas vairākas izņēmuma situācijas. Ja akumulators ir izlādējies, taisnēs pirms pagrieziena iekšdedzes dzinēja jaudu var palielināties par trim procentiem līdz 515 kW (700 ZS). Tajā laikā elektromotors darbojas kā 15 kW ģenerators.
Vēl viens izņēmums ir iespēja boksu zonā un brīžos, kad spēkā ir 60 km/h ātruma ierobežojums, braukt tikai ar iekšdedzes motoru vai tikai ar elektromotoru, vai abiem vienlaikus.
Peugeot Sport profesionālo inženieru pieredze tiks izmantota ne tikai jaunās paaudzes sporta automašīnu radīšanā, bet arī sērijveida automašīnās. Unikālās prasmes patlaban tiek izmantotas, lai izveidotu pilnīgi jaunu modeļu klāstu, kur pirmais modelis ir Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered.