Šodienas redaktors:
Gatis Kreceris

Formula 1 pēc dažiem gadiem izmantos no atkritumiem ražotu degvielu

Red Bull komandas piloti Serhio Peress un Makss Verstapens
Red Bull komandas piloti Serhio Peress un Makss Verstapens Foto: SIPA/Scanpix

Formula 1 sacīkšu bolīdi no 2026. gada, kad stāsies spēkā jaunie dzinēju tehniskie noteikumi, izmantos "100% ilgtspējīgu" degvielu, kas izstrādāta laboratorijā.

Uz dramatisko klimata pārmaiņu fona visi vēlas kļūt zaļi. Pat tik nezaļš sporta veids, kāds ir Formula 1 seriāls, ir spiests mainīties, lai spētu iekļauties jaunajā pasaules uzbūvē, un demonstrē apņēmību līdz 2030. gadam kļūt par nulles oglekļa emisiju sēriju. Viens no instrumentiem ir sintētiskā degviela, kas turklāt derēs ne tikai Formula 1 sacīkšu automobiļiem, bet arī jebkuram iekšdedzes dzinējam bez dārgām modifikācijām, vēsta TopGear.com.

F-1 vadības turpmākā rīcība ir balstīta pārliecībā, ka seriālam nav perspektīvas, ja tas pāries pilnībā uz elektrību pēc Formula E sacensību parauga, jo pat nākamās paaudzes cietvielu akumulatori nespēs uzņemt pietiekami daudz enerģijas, lai elektriskās formulas būtu tikpat ātras kā Maksa Verstapena (Red Bull) un Luisa Hamiltona (Mercedes) bolīdi šodien.

Lai gan elektroauto fani un vides draugi vēlētos redzēt, ka jau pēc pieciem, desmit gadiem visi auto brauc ar elektrību un ir lādējami no rozetes, skaudrā realitāte ir tāda, ka no 1,8 miljardiem automašīnu, kas tiks izmantotas 2030. gadā, tikai aptuveni 8 procenti būs tīrie bateriju elektroauto, norāda TopGear.com. Tas nozīmē, ka ietekmes uz vidi samazināšanai jāmeklē alternatīvas, un viens no veidiem, kā samazināt kopējā atmosfērā izvadītā CO2 daudzumu, ir videi draudzīgas degvielas. 

Sintētisko degvielu paredzēts ražot vai nu no savāktā oglekļa dioksīda, vai sadzīves atkritumiem, vai nepārtikas biomasas. F-1 seriāla funkcionāri uzskata, ka ar šo metodi tiks radīts par 65% mazāk siltumnīcefekta gāzu nekā tad, ja sacensībās lietotu parasto fosilo degvielu.

Vēl nedaudz tālākā perspektīvā savukārt varētu tikt izstrādāti Formula 1 dzinēji, kuros kā degviela tiek izmantots ūdeņradis. To, ka tas darbojas, jau ir paguvusi parādīt Toyota. Bet tikmēr kuluāros daudz tiek runāts, ka diskusijās par Formula 1 2026. gada dzinēju tehnoloģijām aktīvi iesaistās arī Volkswagen koncerns, tāpēc nevar ignorēt varbūtību, ka seriālā var atgriezties Porsche, kas jau šobrīd veic apjomīgu izpēti sintētisko degvielu jomā. 

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu