Cik daudz datorfailu ir vajadzīgs, lai izveidotu superauto? Jautājums var izklausīties neparasti, taču Peugeot ir atbilde. Pirms došanās trasē, kur tiek veikti pirms-homologācijas testi, Peugeot 9X8 Hypercar klases hibrīds sākotnēji bija kā 51,1 gigabaitu liels digitālais projekts, ko veidoja 15 267 cietajā diskā saglabāti faili.
Cik failu nepieciešams, lai radītu superauto? Peugeot atbilde: 15 267
Jaunākie digitālie sasniegumi ir pavēruši nebijušas iespējas arī autosportā. Tie ļāva Peugeot Sport inženieriem virtuāli radīt patiesi satriecošu 9X8 Hypercar koncepciju, kam atšķirībā no konkurentiem nav aizmugurējā antispārna, un vēl pirms fiziskas uzbūvēšanas apstiprināt šo mašīnu kā fizikālu objektu.
Šī ambiciozā programma iezīmē zīmola atgriešanos izturības sacensībās ar īpašu fokusu uz nākamā gada Lemānas 24 stundu sacīkstēm – īpašu notikumu, kurā nav daudz konkurentu, ja runa ir par inovatīvu ideju novērtēšanu un apstiprināšanu.
Virtuālā eksistence
Mūsdienu digitalizācija ļauj veikt padziļinātus tehnoloģiskus pētījumus, ievērojami ietaupot laiku, naudu un resursus. Peugeot 9X8 Hypercar kādu laiku eksistēja tikai virtuāli un tikai tad izbrauca trasē. Peugeot Sport speciālistu komandas to modelēja un simulēja divus gadus, izmantojot gan esošo programmatūru, kas pielāgota konkrētā projekta specifikai, gan datorprogrammas, kas ir pilnībā pašu izstrādātas. “Viena no mūsu stiprajām pusēm ir spēja pašiem izstrādāt rīkus, ar kuriem veidot vajadzīgās komponentes,” skaidro Fransuā Kudrēns, Peugeot Sport FIA izturības čempionāta (WEC) programmas piedziņas agregātu izstrādes vadītājs.
Peugeot 9X8 digitālajā projektā bija iesaistīti vairāki desmiti cilvēku, sākot no datorikas profesionāļiem un beidzot ar veiktspējas un sacīkšu inženieriem. Viņus visus vienoja kopīgs mērķis – radīt superizturīgu sacīkšu auto.
Vispirms viņi rūpīgi izstudēja noteikumus, lai būtu pilnīgi skaidrs, kas ir un kas nav atļauts. Tad, balstoties uz iegūto informāciju, sāka fantazēt, ko vispār var izveidot. Otrais solis bija noteikt projekta pamatnostādnes: definēt mērķus un vispārējās prasības. Tālāk sekoja dizaina variantu izstrāde. Balstoties uz pamatnostādnēm, inženieri izveidoja vizualizāciju vairākām koncepcijām, un šajā procesā lieliski atklājās Peugeot Sport inženieru, kā arī dizaineru atjautība un izdoma. Vēlāk daudzsološākās digitālās koncepcijas tika analizētas un noteiktas katras priekšrocības. Taču galu galā izvēlēties vajadzēja tikai vienu, tādēļ pēc tam notika CFD simulācijas. Tās biežāk tiek izmantotas aerodinamikā un analizē šķidruma plūsmu, vadoties, piemēram, pēc turbulences un termiskajiem efektiem.
Liels skaits potenciālo risinājumu
Kad bija izvēlēta viena koncepcija, sistēmu un komponentu izmēģinājumus Peugeot rīkoja pilnībā digitālus. Tas deva unikālu iespēju izvērtēt ārkārtīgi lielu skaitu potenciālo risinājumu. Reālajā dzīvē tas vienkārši nebūtu iespējams. “Digitālās tehnoloģijas un simulācijas ļāva mums novērtēt mijiedarbību starp dažādiem komponentiem un sistēmām. Tas nozīmē, ka pirms reālajiem testiem mēs jau teorētiski jau labi pārzinājām auto veiktspēju un uzvedību. Fizisko izmēģinājumu fāze sākās daudz vēlāk, kad mēs beidzot izvedām mašīnu trasē,” atceras Fransuā Kudrēns.
“Mākslīgais intelekts ir neaizstājams instruments, lai analizētu milzīgo datu apjomu, kāds atrodams sacīkšu automašīnā. Mūsu lielo datu apstrādes programmas ļauj simulēt lielu skaitu dažādu variāciju. Tas palīdz noskaidrot, piemēram, vai ir jāmaina kādu daļu dizains, lai viss atbilstu mūsu mērķiem. Fizisko detaļu ražošanu mēs sākām tikai pēc tam, kad bijām definējuši dažādus parametrus un simulējuši darbību dažādās vidēs ar digitālu auto,” piebilst Žans Marks Fino, Stellantis Motorsport direktors.
No kabeļu šķērsgriezumiem līdz dronu motoriem
Dažus datus var savākt, neveicot īpašu izpēti par materiāla veidu, formu un detaļu skaitu. Teiksim, virsbūve vienmēr ir izgatavota no oglekļa šķiedras, dzinējs no alumīnija, un automašīnai vienmēr būs četri riteņi. Taču, tiklīdz runa ir par izmēriem un būtiskiem elementiem, darbā tika laisti digitālie rīki. Piemēram, Peugeot 9X8 ir trīskārša elektriskā sistēma – 900V jaudas akumulators, kā arī 48V un 12V elementi. Digitālās tehnoloģijas ļāva Peugeot Sport inženieriem pilnībā izprast tās elektromagnētiskos laukus un izvēlēties optimālus vadu izmērus. Lai samazinātu traucējumu risku, bija nepieciešams izveidot teicamu atbilstību starp fiziskajiem komponentiem un programmatūru. Tādā veidā komanda konstatēja, ka 48V sistēmā labāk būtu izmantot mazākus vadus nekā 12V sistēmā. Tas arī ietaupītu vietu un samazinātu svaru.
Citas detaļas, kas iegūtas no Stellantis Sport vai aizgūtas no tehnoloģiskajiem masu produktiem, dažkārt darbojas tik labi, ka nemaz nav jāpielāgo. Piemēram, daži 9X8 48V motori ir pārņemti tieši no droniem.
Digitālās simulācijas ļauj arī noskaidrot, piemēram, to, kādu materiālu labāk izmantot ap izplūdes atverēm. Šajās vietās ir ļoti liels karstums, un simulācijas atklāja, ka oglekļa virsbūvi nepieciešams aizsargāt vai pat aizstāt ar alumīnija vai titāna materiāliem. Tas tika minēts jau sākotnējā dizaina analīzē, bet vēlāk arī apstiprināts simulācijās un arī pirmajos reālajos testos.
Pēc digitālās izstrādes noslēguma cietais disks ar visiem Peugeot 9X8 tehniskajiem datiem kalpoja par bāzi sākotnējam modelim mērogā 1:1 vēja tuneļa testos, savukārt pēc tam reālai pilnizmēra sacīkšu automašīnai, kuras izstrāde jau turpinās trasē.
Debija notiks Itālijā
20. maijā Team Peugeot TotalEnergies atklāja, ka tā novatoriskais hibrīdelektriskais hiperauto ir gatavs debitēt sacensībās 2022. gada 10. jūlijā FIA Pasaules izturības čempionāta (FIA WEC) 4. posmā Moncā, Itālijā.
Šobrīd ir nosaukti seši braucēji, kuri Moncas 6 stundu sacīkstēs 10. jūlijā veidos divas ekipāžas. Tie ir Pols Di Resta (Lielbritānija), Loiks Divāls (Francija), Mikels Jensens (Dānija), Gustavo Menezess (ASV/Brazīlija), Džeimss Rositers (Lielbritānija) un Žans-Ēriks Verņs (Francija). Precīzs katras trijotnes sastāvs tiks apstiprināts tad, kad pirms automašīnas sacensību debijas būs pabeigta tās testu programma. Pēc tam septembrī abi Peugeot 9X8 izies uz starta Fudzi 6 stundu braucienā Japānā un arī 8 stundu sacīkstēs Bahreinā šā gada novembrī.
2023. gada sezonā Team Peugeot TotalEnergies sacentīsies simtajās Lemānas 24 stundu sacensībās, kur komandai pretī stāsies vairāki starptautiski konkurenti, kas startēs ar tādas pašas Lemānas hibrīda jeb LMH klases automobiļiem kā Peugeot 9X8 vai Lemānas Daytona Hybrid (LMDh) mašīnām. Daudzi autosporta pazinēji nākamā gada sacensības raksturo kā jauna izturības sacīkšu zelta laikmeta vainagojumu, tāpēc ir gaidāma faktiski neaizmirstama tikšanās.