Šodienas redaktors:
Gatis Kreceris
Iesūti ziņu!

LJF biedri izsaka satraukumu par IZM pēkšņi izrādītajām aktivitātēm (1)

Latvijas Jātnieku federācijas prezidents Agris Blaus
Latvijas Jātnieku federācijas prezidents Agris Blaus Foto: Edijs Pālens/LETA

Latvijas Jātnieku federācijas (LJF) biedri izsaka satraukumu par Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pēkšņi izrādītajām aktivitātēm, cenšoties panākt sporta centra "Kleisti" ieguldīšanu kapitālsabiedrības (SIA!) pamatkapitālā, informē LJF.

Apstākļos, kad valsts politikas plānošana neparedzēja finansējumu ieguldīšanu sporta centra "Kleisti" attīstībā, tostarp infrastruktūrā, minētais sporta centrs ar sevišķu valdības rīkojumu tika nodots sporta federācijas valdījumā ar mērķi attīstīt jāšanas sportu. LJF šo uzdevumu pilda teicami, kā arī ir būtiski uzlabojusi sporta centru "Kleisti".

IZM ir paudusi viedokli, ka sporta federācijas pārvaldījuma tiesības ir jāizbeidz un attiecīgais sporta centrs jāiegulda sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Nacionālais sporta centrs" pamatkapitālā, kura secīgi sniegšot komercpakalpojumus sporta federācijai, izīrējot telpas vai vietu sporta sacensībām. Turklāt, kā tikšanās laikā ar IZM pārstāvjiem tika noskaidrots, viss notikšot uz "komerciāliem" pamatiem un tikai uz ārējā finansējuma pamata – citiem vārdiem, komercsabiedrība plānojot attiecīgo sporta centru uzturēt ar tiem finanšu līdzekļiem, kurus saņems no sporta federācijas (LJF) nomas ieņēmumu veidā.

(Jāatzīmē, ka komercsabiedrībai "Latvijas Nacionālais sporta centrs" ir kredīts, tās darbība ir zaudējumus radoša.

Šādos apstākļos LJF biedri izsaka saprotamu secinājumu, ka sporta centra "Kleisti" attīstība, mainoties teritorijas un infrastruktūras īpašuma īpašniekam (jo tā vairs nebūs valsts, bet būs komercsabiedrība), nenotiks finansējuma trūkuma dēļ. Biedri norāda, ka labākajā gadījumā tiks radīts birokrātisks starpposms, bet sliktākajā tiek gatavota augsne minētās teritorijas atsavināšanai. Jo citādi nav saprātīgi izskaidrojama pēkšņā nepieciešamība valstij sporta centru ieguldīt komercsabiedrībā, kurai finansējuma tāpat nav, kā vien tāds, ka īpašums nepieciešams komercsabiedrības zaudējumu segšanai un, attiecīgi, tālākai atsavināšanai.

Plašsaziņas līdzekļos valsts pārstāvji norāda, ka valstij trūkst līdzekļu ievērojamu infrastruktūras objektu izveidošanai ("RailBaltic"), trūkst finansējuma stratēģiski nozīmīgu kapitālsabiedrību uzturēšanai ("airBaltic"), nepieciešami ievērojami līdzekļi drošības būvju izbūvei, notiek masveida valsts īpašumu izpārdošanas (VNĪ rīkotās īpašumu izsoles).

Savukārt indikācijas, ka valstij pēkšņi parādītos brīvi līdzekļi sporta centra "Kleisti" sevišķai rekonstrukcijai un attīstībai, nav – nedz budžetā, nedz kādās ārpus budžeta programmās finansējums nav atrodams; finansējumu var "paņemt" vai nu no tās pašas LJF, vai no citām sporta programmām.

Augstāk minētais liek secināt, ka patiesie īpašnieka maiņas mērķi ir citi - ticami, ka, mainoties sporta centra "Kleisti" apsaimniekotājam un īpašniekam, ar laiku pats sporta centrs var tik likvidēts, īpašums tālāk pārdots komercvajadzībām un LJF darbība šajā vietā tiks ierobežota vai izbeigta. Rezultātā var tikt apdraudēta nacionāla un starptautiska mēroga sacensību rīkošana; bērnu, jauniešu un cilvēku ar īpašām vajadzībām mācību – treniņu process tiks pārtraukts; LJF un visas sabiedrības intereses tiks apdraudētas un neievērotas, u.tml.

Turklāt no saimnieciskā skatu punkta nav izskaidrojams, kā un kas var uzlaboties vai pozitīvi mainīties teritorijas attīstībā, ja šāda mērķa sasniegšanu IZM plāno ar LJF līdzekļiem nomas ieņēmumu veidā, liekot par sacensībām nepieciešamo infrastruktūru turpmāk maksāt komerciālu maksu.

Šādos apstākļos, ievērojot labas pārvaldības principus un nepieciešamību valstij racionāli rīkoties ar valsts īpašumu un līdzekļiem, LJF lūdz IZM sniegt informāciju par sekojošo, un konkrēti:

  • Vai valstij ir pieejami finanšu līdzekļi sporta centra “Kleisti” attīstībai?
  • Kurās programmās/avotos tie ir paredzēti un/vai iekļauti?
  • Kādā laika posmā ir paredzēta līdzekļu ieguldīšana?
  • Vai finanšu līdzekļu ieguldīšana sporta centrā paredzēta tos atņemot citām sportam paredzētajām aktivitātēm?
  • Kā valsts plāno šos līdzekļus izlietot sporta centra attīstībā, ja vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrija paredz šīs teritorijas un zemes ieguldīšanu kapitālsabiedrības pamatkapitālā?
  • No kādiem avotiem valsts paredz kompensēt kapitālsabiedrības līdzšinējos zaudējumus, kurā paredzēts ieguldīt sporta centra "Kleisti" īpašumu?
  • Vai kapitālsabiedrības zaudējumu atlīdzināšana tiek plānota uz sporta centra “Kleisti" īpašuma rēķina?
  • Vai Izglītības un zinātnes ministrija var sniegt apliecinājumu, ka pēc sporta centra “Kleisti” ieguldīšanas komercsabiedrības pamatkapitālā, nenotiks šīs teritorijas atsavināšana un lietošanas mērķa maiņa?
  • Ja valsts paredz komercializēt sporta centra "Kleisti" darbību, attiecīgi būs jāmaksā nekustamā īpašuma nodoklis pilnā apmērā, jo vairs nebūs tā atbrīvojuma. Vai šo summu Izglītības un zinātnes ministrija plāno iegūt no LJF nomas maksas ieņēmumu veidā? Ja nē, tad no kādiem citiem avotiem?
  • Lūdzam izsniegt politikas plānošanas dokumentu un normatīvo dokumentu, no kura būtu izsecināma valsts politikas maiņa no līdzšinējās, kas nosaka, ka sporta centrs “Kleisti” jāapsaimnieko sporta federācijai LJF, uz tādu, ka sporta centrs tiek nodots komercsabiedrībai apsaimniekošanā un notiek valsts īpašuma tiesību maiņa, šo īpašumu ieguldot komercsabiedrības pamatkapitālā.

Lūdzam izsniegt politikas dokumentu, kurā valsts būtu izlēmusi, ka sporta centrā "Kleisti" būtu jāīsteno komercdarbība sporta kā sabiedriskā labuma darbības vietā.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu