Šodienas redaktors:
Gatis Kreceris

Kārlis Bardelis: Kanibāli ir Papua Jaungvinejas urbānās leģendas (3)

Kārlis Bardelis Foto: No personīgā arhīva
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ceļotājs Kārlis Bardelis Klusajā okeānā no Tuvalu valsts, veicot aptuveni 4630 kilometru airu laivā, sasniedzis Papua Jaungvineju un jau drīz dosies tālāk. Uz Āzijas kontinentu, kas būs okeāna airēšanas noslēdzošais posms. Vairākus mēnešus atrodoties okeānā un jūrās, viņš sastapis milzīgus tankerus, dreifējošus kokus un agresīvas haizivis. Papua Jaungvinejā Kārlis atrisinājis satelīttelefona problēmu, pārliecināsies par veselības stāvokli un turpinās airēt. 

Kāris Bardelis ceļā apkārt zemeslodei

Kārļa Bardeļa ceļošanas pieredzes bagāžā ir daudz dažāda veida ceļojumu. Viņš slēpojis pa polāro loku, ar skrituļslidām šķērsojis Eiropu no Nordkapa Norvēģijā līdz Gibraltāram, ar velosipēdu stindzinošā salā devies no Rīgas uz 2014. gada Soču olimpiskajām spēlēm un ar šo pašu airu laivu kopā ar domubiedru Gintu Barkovski - no Ludericas (Namībija) pāri Atlantijas okeānam uz Rio Olimpiādi

Turpinot virzību apkārt pasaulei tikai paša spēkiem, viņš pērnā gada pavasarī kopā ar savu draudzeni Lindu Zuzi 101 dienas laikā ar tandēma divriteni šķērsoja Dienvidameriku no Atlantijas okeāna (Rio das Ostras, Brazīlijā) līdz Klusajam okeānam (Lima, Peru). Kopā tie bija 5430 kilometri horizontāli un 40 vertikāli. 

Pagājušā gada 14. jūlijā Peru galvaspilsētā Kārlis kāpa savā laivā "Linda" un sāka airēt pretī Austrālijai. Bija nepieciešamas 140 dienas, 11 stundas un 55 minūtes, lai sekmīgi sasniegtu Hiva Oa. Kopumā tika veiktas 4533 jūras jūdzes jeb 8395 km.

Pēc diviem uz sauszemes Franču Polinēzijā [Hiva Oa] pavadītiem mēnešiem viņš 6. februārī devās tālāk uz 26 km² lielo Tuvalu valsti, kas atrodas arhipelāgā, kuru veido pieci atoli un četras salas. Šajā posmā okeānā atradās 82 dienas, veicot aptuveni 4600 kilometrus. Uz zemes Kārlis uzkavējās trīs nedēļas un vēl maijā savu nākamo pieturu bija paredzējis Papua Jaungvinejas galvaspilsētā Portmorsbijā, taču brīvprātīgi piespiedu kārtā piestāja Madangā, kas atrodas salas otrā pusē. 

Šonedēļ Kārlis plāno atsākt savu ceļojumu, un nākamā apstāšanās Klusā okeāna airēšanas stāstā var būt noslēdzošā. Tālāk vairs nebūs kur. Vai tā būs Vjetnama, Malaizija vai Ķīna, ceļotājs neņemas spriest. Jāņem vērā straumes un vēju virzieni, apstākļi būs krietni mainīgāki nekā līdz šim. Tik tuvu krastiem vēl nav kuģojis, turklāt posmu no Madangas līdz Āzijas kontinentam neviens nav airējis.  

Dzimtenē cer atgriezties uz Ziemassvētku laiku, grib satikt draugus un tuviniekus.  

Madangā Kārlis ieradās 13. augustā, noairējot aptuveni 4630 kilometru. Uz pāris dienām viņš gan bija piestājis Nendo, kas ir viena no Zālamanu salām, kur papildināja savas patukšotās vitamīnu rezerves.  

"Pa ceļam no Tuvalu pamainījās maršruts. Ja salīdzina trīs posmus, kas ir bijuši pāri Klusajam okeānam, tad šis vēja ziņā ir bijis visstiprākais, arī visslapjākais," sarunā ar TVNET teica Kārlis Bardelis. "It kā pie Peru arī bija gan viļņi, gan vējš, bet šeit paralēli viļņiem un vējiem man tiem bija jātiek šķērsām. Kad biju sasniedzis Zālamanu salas, tur jūrā mani sāka nest uz ziemeļiem un nekādi nevarēju tiktu apkārt vienam ragam.

Klausoties audiogrāmatas, visādas gudrības, bija stāsts par Austrumu cīņām, kurās izmanto brīvo enerģiju. Tas būtu tā: ja tevi stumj, tad velc, nevis stum pretī. Tāpēc brīdī, kad mani stūma uz ziemeļiem, to vajadzēja izmantot un pamainīt maršrutu.

Tobrīd bija daudz jautājumu, bet es zināju, ka viena okeāna airēšanas ekspedīcija Madangā ir finišējusi. Hmm, nezinu kāpēc, bet, kad es saku vārdu Madanga, man liekas tā kā Madona un Dundaga (smejas). Jā, šis posms, salīdzinot ar pārējiem, ir bijis mazliet skarbāks."

Uz Madangu viņš Zālamana jūrā airēja pa iespējami īsāko ceļu. Skatoties navigācijas ierīcēs, īsākais tas ir arī tankeriem. Pēc ilgāka laika Kārlim tas bija civilizācijas pilnākais posms.   

"Varētu teikt, ka atrados uz tankeru šosejas. Vismaz 10 kuģi dienā kā minimums. Pa nakti mani modināja mans uzticamais AIS (ierīce, kas uztver signālus no kuģiem un raida signālu atpakaļ).

Kad redzēju, ka kuģi pārāk pietuvojas laivai, tad izstāstīju, ka esmu septiņus metrus garā laivā. Viņi mani tīri vizuāli neredz, jo esmu tuvu ūdens virsmai. Viņi pat iedomāties nevar, ka tur kāds varētu būt. Visi laipni ieturēja distanci un, ja vajadzēja, tad pamainīja arī kursu," stāstīja Kārlis.    

Zālamana jūrā tieši pretī visai lielā ātrumā viņam nācis milzīga izmēra konteineru kuģis. Pēc Kārļa stāstītā, tas bijis sešstāvu mājas augstumā un stadiona izmērā. Kuģis laivotāju neesot ievērojis, un tikai pēc ilgākas saziņas tas par 5 grādiem pamainījis kursu un pabraucis garām. 

Ceļā no Tuvalu Kārli uzmeklējušas haizivis, kas gan nebija pirmā reize. Tiesa, šoreiz tās bija agresīvākas nekā iepriekš. 

"Iedomājies, ka tu stāvi savā birojā durvīm vienā pusē un otrā pusē kāds pa tām ar visu spēku met ar ķieģeli. Skaņa tajā durvju pusē, kurā tu esi, norīb tā, ka liekas - izplēsīs caurumu," saskarsmi ar haizivīm atceras Kārlis. "Naktī ik pa laikam bija tādi bliezieni pa laivu... Varbūt viņas gribēja apmest to riņķī. Bet viss beidzās veiksmīgi, bez caurumiem."

Madangā Kārlis jau paspējis atrisināt satelīttelefona problēmu, kas beidza savu darbību. Pie vainas bija antena. Viņš sazinājās ar iepriekšējo laivas īpašnieku Austrālijā, kurš solīja uz laiku līdzīgu ierīci aizdot. To viņš nesen saņēma. Ar satelīttelefona palīdzību viņš noskaidro laikapstākļus. Tā viņam ir būtiska ekipējuma vienība. 

Madangā Kārlis dzīvo laivu piestātnē, kas ir 24h apsargāta. 

"Pie laivas pieiet tāds kā koka tiltiņš. Dzīvošana man ir ērta, dzīvoju uz laivas, tā ir piesieta. Izmantoju kluba ērtības. Ik pa laikam man kāds no Latvijas uzraksta vai iekomentē: tur taču tie kanibāli... Cilvēki mīļie! Tās ir urbānās leģendas (smejas). Jebkurā gadījumā neviens te cilvēkus neēd, te ir ļoti draudzīgi cilvēki. Naktīs, protams, nevajag vazāties pa visādiem geto rajoniem. Līdz šim viss ir bijis droši, bez starpgadījumiem. Jau paspēju piedalīties vietējos dziesmu un deju svētkos, kuri notiek vienreiz gadā. Un esmu precīzi atbraucis tajā nedēļā, kad tie notiek. Te no visiem Papua Jaungvinejas reģioniem sabraukuši izkrāsojušies dziedātāji, dejotāji, bungu rībinātāji. Nereāli krāsaini."

Pirms izbraukšanas no Madangas Kārlis vēl plāno uztaisīt asinsanalīzes. Grib būt drošs par savu veselības stāvokli, jo pēcāk jūrā to nebūs iespējams izdarīt. Par veselību viņam sūdzību nav. Bet drošs paliek drošs. 

Posmā līdz kontinentam pa ceļam Kārlim ir tik daudz salu kā nekad. Tomēr viņš speciāli stāties krastā vairs neplāno. Klusā okeāna airējuma stāsts ceļotājam noslēgsies Malaizijā, Vjetnamā vai Ķīnā.

Šim ceļojumam ir arī īpašs mērķis - palīdzēt atbalsta programmai "Plecs", kas strādā, radot nepieciešamās pārmaiņas sistēmā, likumos un sabiedrībā, lai ikvienam bērnam Latvijā būtu iespēja izaugt ģimenē. Ziedotājiem ir iespēja airēt kopā ar Kārli, katru ziedojumu pārvēršot kilometros (5 eiro = 1 km okeānā). Līdz šim akcijai atsaukušies 219 "virtuālie airētāji/ziedotāji", kopumā saziedojot 4400 EUR. Ziedot iespējams šeit.

Sazināsimies ar Kārli arī turpmāk.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu