Dakāra 2006: kurš kuru? (10)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

"VW"pret "Mitsubishi", "KTM" pret "Yamaha", "OSCAR" ar jaunu motoru. Prognozes un personības maratonrallijā Lisabona - Dakāra 2006.

Dakāras rallijreidā kopš pagājušā gada notikušas daudzas izmaiņas, kuras turklāt skārušas pilnīgi visu, sākot ar braucēju sastāviem un beidzot ar drošības prasībām un tehniskajiem noteikumiem. Tomēr priekšplānā izvirzījies galvenais jautājums - vai neuzvaramie "Mitsubishi" spēs uzvarēt arī 11. reizi vai arī strauji progresējusī "Volkswagen" komanda realizēs to, kas Dakārā nav noticis kopš 1980. gada, kad rallijreidā uzvarēja "VW Iltis". "Mitsubishi" vēl arvien ir ārkārtīgi spēcīga komanda gan cilvēkresursu, gan tehnikas, gan pieredzes un taktikas ziņā. Šoreiz uz starta stāsies tikpat daudz "Pajero Evolution" automobiļu kā pagājušā gadā, tātad četri.

MPR12 paaudzes automobilim ir pazemināts smaguma centrs un izmainīta piekare. Lielākās galvassāpes rūpnīcu komandu inženieriem sagādāja jaunais aizliegums izmantot maināmas ģeometrijas ieplūdes traktus, kas mūsdienās sastopami katrā otrajā ielas auto. Tā kā motora jaudu jau tā ierobežo gaisa restriktors, vienīgā izeja bija piestrādāt pie aerodinamikas un svara samazināšanas, ko arī darīja "Mitsubishi". Ekipāžu sastāvs nekādus pārsteigumus nesagādā: astoņkārtējais Dakāras uzvarētājs Stefans Petransels (ar auto divas uzvarējis divreiz 2004. un 2005. gadā) ar stūrmani Žanu-Polu Kotrē, autosporta multitalants Luks Alfāns (stūrmanis Žils Pikārs), kurš "Dakar 2005" ieguva otro vietu un zaudēja Petranselam nieka 27 minūtes, divkārtējs Dakāras uzvarētājs Hiroši Masuoka (Paskāls Memons) un Nani Roma. Itālis, īstā vārdā Žoans Roma, 2004. gada uzvarētājs motociklos automobiļu klasē debitēja iepriekšējā Dakārā, un ar gadu vecu MPR10 "Pajero Evo" ieguva sesto vietu. Šogad viņam izsniegts jaunais auto, un Roma cer tikt uz pjedestāla. Papildus stresu itālim var sagādāt viņa sievas piepešais paziņojums startēt Dakārā ar motociklu, turklāt Roza Fonta Roma izvēlējusies nevis vīram tik tuvo "KTM", bet gan "Yamaha".

Zilās briesmas un "karalis" Karloss

Stefans Petransels atklāti atzinis, ka no 6 līdz 10 braucējiem, kas vispār spēj uzvarēt Dakarā, četri brauc "Volkswagen" komandā. Vairākas "Race Touareg" uzvaras ātrumposmos un trešā vieta 2005. gadā, trīs uzvaras un čempionu kauss pasaules rallijreida čempionātā padarījušas "Mitsubishi", mazākais, uzmanīgus. "Race Touareg 2" ir uzlabots visos punktos un sīkumos, no 2,5 litru "TDI" dīzeļdzinēja (275 ZS, 550 Nm) līdz pat pārredzamībai no pilota vietas.

Lisabonā no starta estakādes nobrauks veselas piecas kaujas mašīnas, un personālsastāvs ir ļoti iespaidīgs. Piecpadsmito reizi tuksnesī dosies Juta Kleinšmite, vienīgā sieviete, kas uzvarējusi Dakārā. 2005. gadā viņa kopā ar Fabrīciju Ponsu izcīnīja trešo vietu aiz abiem "Mitsubishi", tā pirmo reizi iegūstot vietu uz pjedestāla ar dīzeļauto. Bruno Sabī pērn izcīnīja piekto vietu. Četras stundas pirms viņa 4. vietā 2005. gadā finišēja Žinels de Viljērs. Izmantojot "Nissan" rūpnīcas komandas likvidēšanu, "VW" pārvilinājis talantīgo DĀR braucēju pie sevis, piesēdinot blakus slavenāko stūrmani - sievieti pasaulē Tinu Tērneri (pagājušā Dakārā viņa arī brauca "Nissan", tikai kopā ar somu rallija leģendu Ari Vatanenu). Amerikānis Robijs Gordons "Dakar 2005" izcīnīja divas uzvaras ātrumposmos, spektakulāri "nolika uz mutes" un palīdzēja Jutai tikt uz pjedestāla, pats palikdams 12. vietā. Taču šogad viņš startē komandā "Team Dakar USA" ar "Hummer H3". Amerikāņu kārts "Volkswagen" vienībā tomēr tiks izspēlēta. Šoreiz tumšais zirdziņš būs Marks Millers. Trešajā Dakārā mūžā viņu pieskatīs pieredzējis vācu stūrmanis Dirks fon Cicevics, kam laimējās izdzīvot vienā kokpitā ar atraktīvo Gordonu. Piektais "VW" duets izraisa vislielāko interesi, jo Dakārā pirmo reizi startēs divkārtējais WRC čempions, 26 ralliju uzvarētājs spānis Karloss Sainss.
"El Matador" pieredze rallijreidos ir maza, taču par saviem fenomenālajiem panākumiem rallijā inteliģentais spānis var pateikties spējai ātri mācīties ne tikai no savām, bet arī citu kļūdām, lieliskam kontaktam ar inženieriem un mehāniķiem. Tas palīdzēs arī Dakārā.

"BMW" pilotu loterija

No pretendentiem uz uzvaru vai vismaz pjedestālu nedrīkst svītrot "tuksneša lapsu" Žanu - Luiju Šleseru, kuram jaunie tehniskie noteikumu devuši pat zināmas priekšrocības, jo nu viņa pakaļpiedziņas bagiji atkal spēs turēt līdzi pilnpiedziņas mašīnām. Tomēr arī Šlesers ir atskārtis, ka par uzvaru var cīnīties tikai braucot uz izturību, tāpēc "Schlesser Aventures" Lisabonā startēs ar trim, nevis diviem bagijiem. Diezgan pareiza izvēle, ņemot vērā, ka 2005. gada Dakārā gan viņa, gan Hosē Maria Servijas bagijiem bija papilnam tehnisku ķibeļu. Diezgan izvairīgi par saviem mērķiem runā "X-Raid" komanda, kas pēc visai cerīga 2003. un 2004. gada (L. Alfāns ar "BMW X5" izcīnīja 4. vietu) šogad spēja izcīnīt vien devīto pozīciju.

Tomēr attīstība notiek, un galvenais jaunums ir rallijreidu mašīna uz "X3" bāzes. Aprīkots ar to pašu 3 litru sešcilindru twin-turbo dīzeli (275 ZS, 620 Nm) "BMW X3 CC" ir īsāks, vieglāks un ar zemāku smaguma centru nekā "X5 CC". Šajā Dakārā "X-Raid" startēs ar trijiem "X3 CC" un vienu "X5". Piloti ir Hosē Luiss Monterde, tas pats kurš "Dakar 2005" tika līdz 9. vietai, Nassers Al-Atijahs, Katāras goda pilsonis, olimpiskais čempions šaušanā, rallija un rallijreidu zvaigzne un pilnīgi nepazīstams francūzis Girlēns Čičerits. 27 gadus vecais jauneklis vairākas reizes uzvarējis Francijas čempionātā autorallijā, 2004. gadā pavadījis sezonu "Citroen Sport" komandā WRC, bet šīgada sākumā izmēģinājis spēkus arī Dakārā ar "Bowler". Bez tam viņš tāpat kā bijušais "X-Raid" pilots Alfāns, agrāk sekmīgi nodarbojies ar kalnu slēpošanu. Ceturtais "X-Raid" braucējs ir vēl viens pārbēdzējs no motociklistiem, turklāt ļoti pazīstams - Alfijs Kokss. Acīmredzot viņam apnicis nemitīgi palikt otrajā vietā, un atmetis ar roku močiem, Kokss izmēģinās spēkus automobiļos. Vēl viens "pārbēdzējs" ir Žans Brusī, bijušais "Gauloises KTM" braucējs, kurš kļuvis par stūrmani privātam "Mitsubishi" braucējam.

"Bijušie" un... ķīnieši

Lai gan "Nissan" nepiedalās Dakārā kā rūpnīcas komanda, šīs markas automobiļu klātbūtne būs vairāk nekā jūtama. Kā parasti rallijreidā sevi pieteiks pieredzējusī franču importētāja "Nissan Dessoude" komanda ar uzlabotiem "Nissan Navara" sacīkšu automobiļiem. Vislielākās cerības tiek liktas uz portugāļu rallijreidu asu Karlosu Souzu, kurš dzimtenē ir tikpat pazīstams sportists kā futbolists Luišs Figu (nez kad tā būs Latvijā?) un iepriekšējā Dakārā izcīnīja augsto 7. vietu. Arī japāņa Kendžiro Šinozukas vārds mums vairs nav svešs, taču viņš startēs nevis ar pikapu, bet gan tikko uzbūvētu rallijreidu "Nissan Pathfinder". 57. gadus vecais "Šino" paziņojis, ka šī būs viņa pēdējā Dakāra. Tā kā "Nissan Dessoude" vien startēs ar deviņiem sērijveida un "Super Production" klašu automobiļiem dažādu "Nissan" mašīnu trasē netrūks. Ar vienu no tiem brauks pat bijušais rallijreida organizators Renē Metžs, savukārt viņa kolēģis un vēl viena dzīva Dakāras leģenda Ibērs Oriols brauks ar "Isuzu D-Max" pikapu. Lūkojoties uz rallijreidu spīdekļiem var arī nepamanīt, ka "Dakar 2006" klasē startēs nevis divas, bet gan trīs autoražotāju komandas. Pirmo reizi maratonam pieteicies ķīniešu autoražotājs "Jiangling Motor Corporation", kura apvidus automobiļus "Landwind" Eiropā izplata beļģu firma "Bijvelds". Pagaidām zināms, ka "JMC" izliks uz starta divas mašīnas, taču nevis "Opel Frontera" līdzīgos SUV, bet gan "Landwind" pikapus, kas būtībā ir pēc licences izgatavoti "Ford Ranger". Kopumā ņemot, Dakārā šoreiz netrūks ne eksotikas, ne jaunu modeļu.

Trasē ieraudzīsim arī jauno "Mercedes-Benz ML", taču ne vairs sērijveida auto klasē, kur "M-Class" bijuši veiksmīgi, bet gan ar "Super Production" prototipu "Mercedes ML 350 Evo II". Jaunās "Kwikpower - Team" komandas mašīnu vadīs bijusī autošosejas braucēja un DTM čempione Elena Lora. Dažādu "bijušo" Āfrikas smiltīs netrūks, tā piemēram, rallijreidā piedalīsies arī bijušais WRC pilots Fredijs Loikss.

"KTM" jāsaņemas

Ļoti spraiga solās būt sacensība starp motobraucējiem. Par uzvaru kā ierasts cīnīsies divas "KTM" komandas - zilā "Gauloises KTM " un oranžā "Repsol Red Bull KTM". Katrai no tā savukārt ir sava "pirmā vijole". "Zilajiem" tas nešaubīgi ir pagājušā gada uzvarētājs Sirils Deprē, kurš jau atzinīgi novērtējis pasākumus sacensību drošības paaugstināšanai. Galvenokārt tas ir maksimālā ātruma ierobežojums motocikliem līdz 150 km/h (ar pielaidi - 160 km/h) un GPS navigācijas ierīču ierobežojums. Deprē jau izteicies, ka ātruma ierobežojums vien ļaus samazināt degvielas tvertņu tilpumu par 15 litriem, bet papildus atpūtas pauzes palīdzēs saglabāt spēkus amatieriem. Drošības pasākumi tika ieviesti pēc divu motociklistu bojāejas 2005. gada Dakārā. Viens no viņiem bija superpieredzējušais Fabricio Meoni, kura vietā "zilie" savervējuši Izidru Esteve Pujolu. Pirmos braucējus "Gauloises" komandā atbalstīs Mišels Gou un Deivids Kastū. Galvenais Deprē pretinieks ir Marks Koma no "Repsol Red Bull KTM", kurš šogad kļuva par čempionu pasaules kausā rallijreidos. Viņam palīdzēs Karlo de Gavardo, Džovanni Sala un Endijs Kaldekots, tas pats austrālietis, kuru pirms liktenīgā kritiena 2005. gadā mēģināja apdzīt Vinters. Kaldekots pēdējā mirklī aizstāja jauniņo Žordi Djurānu. Jaunie noteikumi ļāvuši pacelt galvu arī Deividam Fretiņjē, kurš ar savu pilnpiedziņas "Yamaha" lieliski paspīdēja dažos iepriekšējo gadu ātrumposmos.

""KTM" vairs nav neuzvarami," izteicies franču motorbraucējs, norādot arī uz mazpieredzējušu braucēju uzņemšanu vadošajās "KTM" komandās. "Yamaha" Dakārā nav uzvarējusi kopš Petransela laikiem deviņdesmitajos. Latviešu līdzjutējus gan vairāk interesē, kā klāsies braucējam ar 34. starta numuru Jānim Vinteram, kurš ar jaunbūvētu "KTM" motociklu centīsies sasniegt Dakāru. Eksotiskākais izstrādājums savukārt ir "Suzuki" motocikls ar blakusvāģi un "Harley - Davidson V-Rod" motoru (Nr. 242) un "Ural" motocikls ar blakusvāģi (Nr. 241).

"OSCAR" televizorā, pulkstenis uz rokas

Uzsvaru uz orientēšanos, nevis ātrumu par labu atzinuši arī rallijreidu komandas "Rīga" dalībnieki, kaut arī Andris Dambis atzina, ka pieredzējušākiem dalībniekiem braukšana pēc leģendas ir priekšrocība. Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, kad trases GPS punkti navigācijas ierīcē bija redzami pastāvīgi, orientieris parādīsies tikai pietuvojoties 3 km rādiusā un arī pēc tam faktiski kalpos tikai kā kontrolpunkts. Kā jau vairākkārt ziņots, RRT uz Dakāru devusies ar divām atšķirīgām "OSCAR" automašīnām. Māris Saukāns/Andris Dambis startēs ar jaunākās paaudzes mašīnu (Nr. 420), kurā uzstādīts 5,7 litru V8 motors no "Chevrolet Corvette". Tas attīsta ap 300 ZS jaudu, bet svara pieaugums kompensēts ar lielāku griezes momentu, izmaiņām piekarē u.c.

Jānis Āzis/Ainārs Princis brauks ar "OSCAR", kuru uz priekšu dzen "BMW" motors (Nr. 421). 9043 kilometrus garā trase (ātrumposmos 4813 km) vedīs pa vietām, ko rallijreids nav apmeklējis pat kopš tā sākuma 1979. gadā. 15 ātrumposmi atkal ienesīs ko jaunu, piemēram pirmais Āfrikas etaps Marokā būs netipiski garš. Taču Dakāras pazinēji ir vienisprātis, ka viss izšķirsies devītajā etapā Mauritānijā, jo šie 600 kilometri būs bīstamākie un grūtākie. 2006. gada Dakārai reģistrējušies 508 dalībnieki, no tiem 240 motobraucēji, 188 automobiļu ekipāžas un 80 smago mašīnu ("Kamaz", "DAF", "Tatra", "Hino" utt.) apkalpes. Kopā ar mehāniķiem un personālu tas nozīmē ap pusotru tūkstoti cilvēku, taču vēl jāpieskaita 780 akreditētie žurnālisti (visu sacīksti gan pavadīs kāda trešā daļa), ap 400 organizatoru komandas ļaužu. Rallijreida ģenerālsponsors ir portugāļu loto kompānija Euromilhoes, kas nomainījis ilgadīgo sadarbības partneri Telefonica. Savukārt televīzijas kanāls TV5 jau ceturto gadu translēs Dakāras rallijreidu kopā ar ekskluzīvām reportāžām tieši par mūsu sportistu gaitām tuksnesī. Pirmais raidījums būs skatāms jau 30. decembra vakarā, un pēc tam katru dienu līdz pat 15. janvārim. Skatītājiem būs iespēja piedalīties interaktīvā konkursā, kura uzvarētājs saņems vērtīgu balvu - hronogrāfa tipa Dakāras pulksteni no oficiālā rallijreida partnera Rodania.

Komentāri (10)CopyDraugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu