"Dakara 2005": tuksneša gladiatori smilšu arēnā (17)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Viss, kas jums jāzina par rallijreidu "Barcelona - Dakar 2005". Komandas, braucēji, automobiļi, trase un TV.

Tie, kas interesējas par rallijreidiem un ir rallijreidu komandas Rīga līdzjutēju vidū, jau būs iepazinušies ar visu iespējamo informāciju par mūsu desanta personālsastāvu un tehnisko bruņojumu, izmantojot mājaslapas www.rigarrt.lv un www.osc.lv. 2005. gada rallijreids jeb, precīzāk, rallijs - maratons startēs brīnišķīgajā Spānijas pilsētā un Katalonijas galvaspilsētā Barselonā, par ko varam pateikties ne tikai organizatoriem, bet arī franču vides aktīvistiem un citiem ekoplānprātiņiem, kam nepatika simtiem motociklu un automobiļu kavalkādes Francijas provinču ielās. 28. decembrī uz Barselonu dosies "Rally Raid Team Rīga" 25 cilvēku sastāvā. Uz starta šoreiz stāsies 3 jaunās paaudzes "OSCar" sacīkšu automobiļi. To izgudrotājs un izgatavotājs ir Andris Dambis, kurš 2004. gada Dakārā izcīnīja 29. vietu. Galvenās atšķirības no 2004. gada mašīnas ir 4,4 litru V8 "BMW" motors 4 litru agregāta vietā (ar restriktoru tas attīsta vismaz 240 ZS jaudu (tiek minēts arī skaitlis 260, kas ir ļoti tuvu "Mitsubishi" un "Nissan" 270 ZS) un 430 Nm griezes momentu). Ļoti nozīmīgs uzlabojums ir franču firmas "Donerre" amortizatori, kas ir daudz dārgāki, taču arī labāki par agrāk izmantotajiem "Proflex" amortizatoriem. Pietiek minēt, ka šos amortizatorus izmanto arī lielās autoražotāju komandas, un par godu šādai izvēlei "Ogres Servisa Centrā" bija ieradies "Donerre" konsultants un savulaik ļoti pazīstams rallijreidu braucējs Pjērs Lartigs.

Mūsējo ir daudz

Foto no www.autosports.lv."/>
Pie "OSCar" uzlabojumiem pieskaitāma arī lielāka degvielas tvertne (436 l) un trīs rezerves riteņi divu vietā, kas palīdzēs veiksmīgāk izturēt garos maratonātrumposmus. Arī 2005. gada sacensībās komandu atbalsta Rīgas dome, jo tas ir lielisks veids mūsu galvaspilsētas un valsts popularizēšanai. Dzeltenos "OSCar" pazīst daudzās pasaules malās, un par to, ka latvieši atstājuši iespaidu arī uz Dakāras eliti un organizatoriem liecina mūsējo uzsvērtā klātbūtne 2005. gada sacensību videoklipos, ko jau var vērot kanālā TV5. "RRT Rīga" sastāvā startēs šādas ekipāžas: Jānis Āzis/Ainārs Princis (starta Nr. 401, 34. vieta "Dakar 2004"), Māris Saukāns/Didzis Zariņš (starta Nr. 402), Igors Skoks/Agris Piķis (starta Nr. 403). "Mercedes-Benz" 4x4 piedziņas smagajā automobilī (Nr. 563), kas vienlaikus pildīs arī tehniskās palīdzības lomu, sēdīsies Aleksandrs Taraņenko, Aldis Zēbergs un Brigitte Reitbauere. A. Dambis dosies uz Dakāru kā tehniskais direktors, un šoreiz komandai ir arī savs menedžeris un preses atašejs Valdis Purvinskis. "RRT Rīga" sastāvā startēs arī vienīgais motociklists no Latvijas Jānis Vinters, kurš pirmajā Dakāras startā pārsteidza visus ar fenomenāliem rezultātiem, taču pēc kritiena izstājās. "Dakar 2005" redzēsim arī Jāni Nagli ("RE Autoklubs"), kurš startēs ar "Mitsubishi Pajero".

"Mitsubishi"

Deviņkārtējie Dakāras uzvarētāji jūtas apdraudēti. Rallijs - maratons kļuvis pievilcīgs autoražotājiem, aug sacensību popularitāte un līdz ar to arī konkurence. "Mitsubishi" motorsporta nodaļa ieguldījusi visus spēkus, lai kļūtu par vienīgo autoražotāju, kas izcīnījis 10 uzvaras Dakārā, tāpēc cīņā tiks laisti veseli četri jaunās paaudzes "Mitsubishi Pajero Evolution" automobiļi. "MPR11" modeļa sacīkšu mašīnai vēl arvien ir 4 litru V6 benzīna dzinējs, taču tā griezes moments palielināts no 360 līdz 430 Nm, bet pats dzinējs atrodas tuvāk kabīnei, lai uzlabotu automobiļa izsvarojumu. Komandas oficiālais nosaukums šai Dakārai ir "Mitsubishi Repsol ATS Studio", un pilotu sastāvs ir vienas vienīgas rallijreidu zvaigznes - 2004. gada uzvarētājs Stefans Petransels, divkārtējs Dakāras uzvarētājs Hiroši Masuoka, francūzis Luks Alfāns, kurš ar "X-Raid" komandas "BMW X5" iepriekšējā Dakārā ieguva 4. vietu, kā arī Žoans (Nani) Roma, 2004. gada uzvarētājs motociklistu ieskaitē. Atgādināsim, ka uzvarēt Dakārā gan ar 2, gan 4 riteņiem līdz šim izdevies tikai diviem franču sportistiem - Ibēram Oriolam un Stefanam Petranselam. Piekto "Mitsubishi" komandas automobili, pikapu "L200", arī ar 4 litru motoru pilotēs vāciete Andrea Maijere. Oficiālā mājaslapa ir www.mitsusbishi-motors.com/motorsports/e/05dakar. Bez tam autoražotājs atbalstīs arī Ķīnas komandas "Team Mitsubishi Ralliart China" dalību Dakāras rallijreidā.

"Nissan"

Ja "Mitsubishi" vispār no kaut kā baidās, tad tas ir "Nissan". Kopš autoražotājs pats iesaistījās Dakāras projektā atstājot automobiļu piegādi privātkomandām otrā plānā, "Nissan" rezultāti strauji progresē, un var gadīties, ka 2003. gadā pieteiktais trīs gadu plāns ar mērķi uzvarēt Dakārā var izrādīties reāls. 2004. gada sacīkstēs "Nissan" vienību piemeklēja ilgstošas tehniskas ķibeles, tomēr bijusī WRC zvaigne Kolins Makrejs izcīnīja uzvaras divos ātrumposmos. Šoreiz viņš startēs ar jaunas paaudzes "Nissan Pickup" automobili, kas par 80% atšķiras no ta auto, kas atnesa skotam tikai 20. vietu. Jaunā mašīna ar 4 litru V6 motoru un sešpakāpju secīgo pārnesumkārbu šogad ļāva izcīnīt uzvaru "Baja Portugal", kas ir pasaules čempionāta rallijreidā posms. Makreja stūrmanis būs pasaulē slavenākā līdzbraucēja - sieviete Tina Tērnere. Pavisam "Nissan" komanda startēs ar trim automobiļiem, pārējos divus pilotēs Somijas autosporta leģenda Āri Vatanens un Dienvidāfrikas rallijreidu čempions Žinels de Viljērs, kas Dakārā 2004 finišēja septītais. Mājaslapa www.nissan-dakar.com. Spēcīgākā privātā vienība ar pikapiem ir "Nissan Dessoude", un tās krāsas pārstāvēs bijušais "X-raid" pilots Greguārs de Meviuss un 2003. gadā smagu avāriju piedzīvojušais Kendžiro Šinozuka. Viens "Nissan Pickup" dosies uz Dakāru arī no Latvijas. "Nissan" dīleris "Motorcentrs" atradis iespēju piešķirt vienu pikapu Jāņa Vintera menedžerim Jānim Gaigalam. Šajā automobilī sacīkstēm līdzi dzīvos arī "Dienas" korespondents Atis Kļimovičs.

"Volkswagen"

Vācu autogigants nodrošinājies ar četriem "Race - Touareg" automobiļiem, kas aprīkoti ar 2,5 litru pieccilindru turbodīzeļiem. Komandai ir divi jauni un spēcīgi sponsori "O2" un "Castrol", kas pievienojušies "Red Bull" un "LuK", bet kadru ziņā uzsvars atkal likts uz pieredzi. Dakārā 2005 startēs Juta Kleinšmite ("Dzelzs Juta"), vienīgā dāma, kam izdevies uzvarēt Dakārā, un vēl viena dzīva leģenda no Somijas Juha Kankunens, kurš arī reiz uzvarējis Dakārā, tiesa, pirms 16 gadiem. No pagājušā gada "VW" palicis Bruno Sabī (6. vieta Dakar 2004), bet pilnīgs "tumšais zirdziņš" ir amerikānis Robijs Gordons. Spriežot pēc apraksta, 35 gadus vecais kalifornietis ir piedalījies visās iespējamās autosacīkstēs ASV. Viņa kontā ir tādi populāri sacīkšu seriāli kā "NASCAR", "IMSA", "ChampCar" un Deitonas 24 h sacensības. Taču vislielāko iespaidu uz "Volkswagen" sporta nodaļu atstāja Gordona sešas uzvaras "SCORE-Offroad" bezceļa sacensību seriālā un divas uzvaras superātrajā amerikāņu rallijreidā "Baja 1000", kur Gordons uzvarējis divas reizes, kļūstot par slavenāko bezceļa ralliju braucēju Amerikā. Mājaslapa www.volkswagen-motorsport.de/vw-motorsport/race-touareg-eng/. Dakārā turpinās braukt arī "VW Tarek" bagiji, no kuriem vienu pilotēs bijušais rūpnīcas komandas braucējs Stefans Anrārs (Henrard), kurš tagad startē savas komandas ("HRT - Henrard Racing")ietvaros.

"X-raid"

Jau trešo gadu Āfrikas tuksneša smiltis vagos speciāli sagatavoti "BMW X5" ar sešcilindru biturbo dīzeļdzinējiem. Lai gan oficiāli "X-raid" ir privāta komanda, nevienam nav noslēpums, ka aiz tās stāv pats "BMW" koncerns, jo "X-raid" pieder Svenam Kvandtam, bet Kvandtu dinastijai, kā zināms, pieder viss "BMW AG". "X-raid" dīzeļmonstru panākumi ir kā dadzis acīs "Volkswagen", kas jau divus gadus nesekmīgi cenšas pierādīt savu "TDI" pārākumu. Toties "X-raid" jau nosmēlis krējumu, pirmo reizi rallijreida pastāvēšanas laikā izcīnot uzvaru ātrumposmā ar dīzeļautomobili, kā arī saņemot pirmo godalgu dīzeļdzinēju klasē, jo, kā jau minēju, Luks Alfāns 2004. gadā finišēja ceturtais. Dakar 2005 "X-raid" priecēs "BMW" fanus ar diviem automobiļiem. Pilotu vārdi varbūt izsaka visai maz, taču "X-raid" braucēji nav ar pliku roku ņemami. Nasers Salehs Al - Atijahs no Katāras 2004. gadā pirmo reizi piedalījās Dakāras rallijreidā un uzreiz finišēja augstajā 10. vietā ar privātu "Mitsubishi Pajero", bet šogad izcīnīja "X-raid" komandai pasaules čempiona kausu rallijreidā ("World Cup for Cross Country"). Al-Atijaha komandas biedrs ir spānis Hosē Luiss Monterde, kam šī būs jau piektā Dakāra. Mājaslapa www.x-raid.de.

"Schlesser"

Dakāra nav iedomājama bez kašķīgās tuksneša lapsas Žana Luija Šlesera un viņa pakaļpiedziņas bagijiem. 2005. gadā viņa komanda startēs ar diviem uzlabotiem automobiļiem, kas aprīkoti ar "Ford" V6 benzīna dzinēju. 2004. gadā Šlesers izcīnīja trešo vietu, bet viņa komandas biedrs Hosē Maria Servia - deviņpadsmito. Mājaslapa www.schlesser-aventures.org.

"KTM"

Neskatoties uz pēkšņo "Yamaha" atgriešanos 2004. gadā ar Deividu Fretiņjē, kurš ieguva 7. vietu un 3 uzvaras ātrumposmos ar savu pilnpiedziņas motociklu, austriešu "KTM" ir galvenais šajā spēlē. Par spīti sāpīgajam Rišāra Sainkta zaudējumam (viņš šogad gāja bojā citās sacensībās), spēcīgākā vienība atkal būs "KTM Gauloises" ar Sirilu Desprē (3. vieta Dakar 2004), Alfiju Koksu (4. vieta), Žanu Brusī un divkārtējo Dakāras uzvarētāju Fabricio Meoni. Visi startēs ar 660 ccm "Rally" motociklu. Konkurējošā "firma", "KTM Repsol - Red Bull" palikusi bez favorīta Nani Romas, kurš pārgājis pie autobraucējiem, taču arī Marks Koma un Izidrs Esteve Pujols ir pirmā desmitnieka braucēji. Nevaram aizmirst arī "KTM" rūpnīcas komandu, ko pārstāv Džovani Sala, bet "KTM" komandu no ASV šoreiz pārstāv jau veseli trīs braucēji. Ar "KTM" brauc arī norvēģis Pals-Anders Ullevalseters (5. vieta 2004. g.), poļi Jaceks Čahors un Mareks Dabrovskis, un protams, arī mūsu Jānis Vinters. Spriežot pēc starta saraksta, vismaz 90% motociklistu izvēlējušies tieši "KTM" markas motociklus.

Īsāka trase

Laikm ņemot vērā šī gada pieredzi, kad rallijs maratons šķita pārāk garš pat īstiem veterāniem, organizatori izlēmuši saīsināt kopējo distanci no gandrīz 11 tūkstošiem kilometru līdz 8956 km. No tiem 5431 km veido 16 ātrumposmi, par diviem mazāk kā 2004. gadā. Tehniskās palīdzības automobiļu maršruts salīdzinot ar iepriekšējām sacīkstēm, ir saīsināts par 40%, kas ļaus izvairīties no katastrofālajiem kavējumiem, kādi bija Dakar 2004 garajos ātrumposmos. Šoreiz 2 ātrumposmi būs jāveic Spānijā, 3 Marokā, 6 Mauritānijā, 2 Mali un 3 Senegālā. Garākais, 660 km ātrumposms būs jāveic Mauritānijā 6. janvārī, kāpu un kamieļzāles klātā neapdzīvotā teritorijā stap Zueratu un oāzi Tikitu. Otrs maratona posms, kurā aizliegta tehniskā palīdzība un ekipāžām ar visu jātiek galā pašu spēkiem, būs 12. janvārī starp Kifu un Bamako. 27. Dakāras rallijā maratonā piedalīsies rekordliels skaits dalībnieku, jo uz starta stāsies 695 spēkrati, no tiem vismaz 230 motociklisti, 165 vieglie automobiļi, 70 smagās mašīnas un 230 tehniskās palīdzības automobiļi. Sacensības pulcēs dalībniekus no 39 valstīm, tomēr franči joprojām ir pārākumā - 38% dalībnieku. Milzīgās popularitātes dēļ no 2005. gada sacensībām gandrīz nācās atteikties Jānim Vinteram, kurš bija nokavējies ar pieteikuma iesniegšanu, bet cits latviešu motobraucējs Jānis Gaveika šoreiz rallijreidā vispār nepiedalīsies.

Jauni noteikumi

Dakar 2005 iezīmēsies arī ar izmaiņām tehniskajos noteikumos. Motociklu klasē aizliegts izmantot eksperimentālus modeļus, kā arī ieviestas atsevišķas apakšklases kvadrocikliem (pietiekušies 7) un motocikliem ar blakusvāģi (pieteicies viens). Aizliegts izmantot divcilindru dzinējus ar darba tilpumu, kas pārsniedz 450 ccm. Automobiļiem aizliegta jebkāda automātiskā riepu spiediena maiņas sistēma, kas samazinās bagāto komandu priekšrocības. Atsevišķām braucēju kategorijām būs arī jāizvēlas viena tipa riepas, ar ko būs jāveic visas sacensības (tas neattiecas uz T1 un 2WD klasēm). Kā var noprast, šis punkts domāts tam, lai samazinātu to ekipāžu privilēģijas, kas startē ar autoražotāju atbalstu. Smago automobiļu jeb T4 klasē maksimālais ātrums ierobežots līdz 150 km/h, un tas tiks kontrolēts ar GPS navigācijas ierīču palīdzību. Tāpat paredzēts stingrāk kontrolēt ātruma ierobežojumu ievērošanu apdzīvotās vietās. Runājot par smagajiem automobiļiem, Dakārā atkal tiksies nesamierināmie pretinieki - "KAMAZ" Vladimira Čagina vadībā, de Rooju ģimene ar "DAF", Šugavaras ar diviem "Hino" , kā arī de Loprē vadītā "TATRA" armāda.

Speciālreportāžas TV5

Dakāras rallijreida translācijas divas nedēļas TV5.
Televīzijas kanāls TV5 ir kļuvis par oficiālo Dakāra rallija - maratona pārraidītāju Latvijā. Katru dienu, sākot ar 1. janvāri plkst. 22.00 TV5 būs vērojams vairāk kā pusstundu garš raidījums par jaunākajiem notikumiem rallijreidā. Papildus 1. janvārī 20.00 būs skatāms raidījums par t.s. prologu jeb 4 km ātrumposmu Barselonā. Tiklīdz dalībnieki sasniegs Āfriku, TV5 ik dienas demonstrēs ekskluzīvas speciālreportāžas, kas veltītas tikai un vienīgi mūsu autosportistu piedzīvojumiem un rallijreida ikdienai, bet "RRT Rīga" menedžeris Valdis Purvinskis telefonintervijā pavēstīs mājāspalicējiem to, ko nerāda oficiālajās Dakāras reportāžās un mājaslapās. Reportāžas TV5 atbalsta Hanzalīzings un Cēsu alus.

Komentāri (17)CopyDraugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu